البته در عالم مادّه و تزاحم
علل. و. أسباب، موجودات به همين سادگى به هدف نخواهند رسيد و جمع زيادى از آنها با
علل و حوادث قويتر از خودكه همه بتقدير ربّ عزيز مقتدرى اندازه گيرى شده، بر خورد
مىكنند. و از مسير خود براه ديگر مى روند .. و بقيه جان سالم بدر برده و به هدف
نهايى خود مىرسند.
«صُنْعَ
اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ إِنَّهُ خَبِيرٌ بِما تَفْعَلُونَ»
(النمل: 88) ساخت و ساز خدايى كه هر چيز را متقن آفريده او محققاً به آنچه بجا
مىآوريد آگاه است.
اين
آيه قانون إتقان. و أستحكام هر مصنوع كار خانه خلقت را بيان مىدارد كه خلل پذير
نيست.
علوم
تجربى بهتر از حكم كلى عقل، قانون هدايت تكوينى عمومى أشياء و قانون إتقان آنها را
بيان مىكنند. تو گويى علوم فيزيك «كيميا» (شيمى) بيالوژى، جيالوژى، فيزيولوژى
إنسانى و حيوانى و نباتى و علم نجوم و فلك همه شرح همين دو آيه است كه در قرن بيست
و يكم از افتخارات دين اسلام و كتاب آسمانى ما مىباشد.
سوم هدايت غريزى:
كه
شامل حيوان و إنسان مىشود و مظهر حكمت بالغه الهى مىباشد، داستانهاى زيادى در
هدايت غريزى حيوانات و إنسانها وجود دارد كه از منظر بالا حكايت كننده از نظام
علم و قدرت و عظمت خالق آنها است. آيا جنس يا نوع «جن» غرايز دارند و تا چه مقدار؟
قضيه براىما مجهول است[1]
چهارم هدايت تشريعى:
جنس
يا نوع «جن» هم مكلف به دين آسمانى حق تعالى مى باشند، ولى مسلماً اين هدايت
[1] - من نمى دانم« جن» تا چه حدى غريزه دارد و تا كجا
با غراييز إنسان متفاوت است و آيا ملائكه غرايز دارند آنان همانند جن نيز جسم لطيف
هستند ولى از آيات إستفاده مىشود كه ملائكه فاقد غرايز شبيه غرايز إنسان و حيوان
هستند.