6- اعتقاد وتوجه به معاد و روز
مكافات و مجازات، كه از اصول دين است.
قسمت
دوم
اين
قسمت از جانب بنده است:
1-
توحيد عبادى (إِيَّاكَ نَعْبُدُ)
2-
توحيد فاعلى (وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
3-
طلب هدايت به راه راست، راه آنانى كه مورد انعام خدا قرار گرفته اند.
4-
دورى از راه گمراهان و غضب شدگان «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ
عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَ»
هدايت بر چند گونه است
اول هدايت عقلى:
عقل
نظرى خدا دادى إنسان، آدمى را بكليات جهان و مسايل اساسى وكلى فلسفه. و كلام و
كائنات آشنا مىسازد. و سر مايه علمى و اعتقادى او را فراهم مى دارد. و نيز همين
عقل است كه بر حواس پنجگانه نظارت دارد و خطا كارى هاى آنها را اصلاح مى گرداند.
عقل
رابطه آدمى را با آفريدگار كهكشانها و آسمانها و عالَم ها و جهانها بر قرار
مىسازد، عقل نظرى، إنسان را به صفات خداوند و افعال او راهنمايى مىدارد.
همين
عقل است كه آدمى را بدين خدا و بهشت هدايت مىكند جهان بينى عقلى، آدمى را بمقام
بلندى مى رساند كه در نتيجه آدمى بمقام بالاتر از مقام فرشتگان عروج مى نمايد.
استعداد
عقلى و ظرفيت اهتداى عقلانى إنسان بحدى بالا بود كه بخاطر آن خالق حكيم او را
آفريد و همه افساد و تباهى و خونريزى هاى حيوانى او را ناديده گرفت.
و
به فرشتگانى كه معترض و يا سؤال كننده از مقام خلافت و نمايندگى الهى آدم در روى
زمين بودند فرمود: «إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ» (البقرة:
30) من مى دانم چيزى را كه شما نمىدانيد.