مبارك و بدن شريف آن حضرت (ص)
آزار و اذيت برساند خداوند در نفوس آنان تصرف مىكند و انگيزه شيطانى شان مغلوب و
ضعيف مىشود كلمه «مستور» اگر به معناى خود- اسم مفعول- باشد معنايش روشن است كه
حجاب مذكور مادّى و محسوس نيست؛ بلكه معنوى و باطنى است و اگر به معناى ساتر باشد
صفت تأكيدى حجاب است. و قرار دادن پوشش بر دل كفّار كه قرآن را نفهمند و سنگينى
گوشهاى شان كه آن را نشنوند كه در آيه بعدى آمده است إضلال آنها است، اين إضلال
إبتدايى نيست كه ظلم و قبيح باشد، بلكه إضلال انتقامى و مسبوق به دشمنى آنان با
پيامبر (ص) و تنفّر آنان از شنيدن قرآن است، كه نتيجه سياه شدن و كثيف شدن قلب
(روح) و سنگين شدن معنوى گوشها است.
توضيح
هدايت و إضلال بر دو گونه است: إبتدايى و ديگرى استتباعى.
هدايت
إبتدايى، اين هدايت به همه بندگان مى رسد و اگر به كسى نرسد او جاهل قاصر است و
قاصر معذور است «هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى ...»
(البقرة: 185) «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا
كَفُوراً» (الإنسان: 3)
هدايت
استتباعى و ثانوى، هدايتى كه در اثر پذيرفتن هدايت اوّلى حاصل مىشود، در اين
هنگام نفس. استعداد بهتر پيدا مىكند و مستحق مرتبه بالاتر مى گردد و خدا هم به او
هدايت ثانوى را إعطا مىكند. «وَ يَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ
اهْتَدَوْا هُدىً ...» (مريم: 76) «وَ
الَّذِينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدىً وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ» (محمد: 17)
و غير اين آيات. إضلال إبتدايى كار شيطان و پيروان شيطان است و اين كار قبيح است و
خداى حكيم و عادل هرگز اين كار را نمىكند. سبحانه و تعالى عمّا يصفه الجاهلون.
إضلال استتباعى و ثانوى
همان
گونه كه هدايت اوّلى استحقاق هدايت ثانوى را به وجود مىآورد و خداوند آن را به
بنده خود عطا مىكند، ضلالت إبتدايى كه با اختيار بنده صورت مى گيرد نفس او را كدر