بيشتر در تحصيل تجارب و عوامل
اختيارى چه تصادفى و چه ممتد و نيمه دائمى تحقّق مىيابد اختلاف درجات دنيايى در
قدرت علمى، سياسى، اقتصادى و اجتماعى است يكى گرسنه است و ديگر ملياردر، يكى مظلوم
بىنام يكى رئيس و وزير يكى پيشواى جماعات زياد و ديگرى گمنام و گدا كه بين آنان
درجات زيادى وجود دارد. عالم آخرت و بهشتها از كرهزمين ما خيلى بزرگتر هست و
طبعاً درجات و برترى افراد بر يكديگر از درجات دنيا بزرگتر و مهمتر هستند كه ما
تفصيل آن را نمىدانيم.
جزاى مادّى و معنوى
در
سوره اسراء آيه 18 كلمه مذموماً مدحوراً (مذمّت شده و رانده شده) ظاهراً مراد از
آن خصوص عذاب و جزاى معنوى است و چنانچه كلمه (مشكوراً) در آخر آيه 19 شامل جزاى
مادّى و معنوى مىباشد والله اعلم. و در همين آيه 19 إيمان به خدا و روز قيامت و
پيامبر (ص) شرط صحت عمل قرار گرفته است.
إمداد خداوند
«كُلًّا
نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ وَ ما كانَ عَطاءُ رَبِّكَ
مَحْظُوراً» (الإسراء: 20) به هر دو دسته طالبان دنيا و آخرت إمداد و بخشش
پروردگارت مى رسد و عطاى پروردگار تو از كسى ممنوع نيست.
اساساً
دشمنان سرسخت خدا و دين خدا ممكن نيست كه از إمداد و بهره خدا ممنوع شوند وگرنه يك
ثانيه زنده نمى مانند، جسماً و روحاً محو مىشوند، بلى ممكنات حدوثاً و بقاءً در
هر ثانيه به إمداد و بهره و فيض واجب الوجود نياز دارند. و از طرف ديگر واجب
الوجود مجرّد نه احساس دارد و نه نياز، تا بر اساس اطاعت و معصيت در دنيا فرقى در
لطف و كرم بى پايان خود بگذارد.