بنا براين آيه فوق يك معجزه
علمى قرآن مجيد است. بلى بعض مصاديق اين قانون حتى براى عربهاى آن زمان و ساير
اقوام نيز ظاهر بود و در درخت خرما عملى ميكردند گرد درخت نر را، بر درخت ماده، مى
پاشيدند تا ثمر دهد ولى قرآن آن را بعنوان يك قانون كلى بيان كرده و لينه گياه
شناس، آن را بطور علمى إثبات كرد.
در
آيه ديگر قرآن اين قانون فراتر از ثمرات رفته است
«فَأَنْبَتْنا فِيها مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ» (لقمان:
10)؛ بوسيله آب باران از هر جفت گياه با ارزش رويانديم.
اجتماع بالذت إنسانى، در بهشت
«جَنَّاتُ
عَدْنٍ يَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ
ذُرِّيَّاتِهِمْ وَ الْمَلائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بابٍ،.
سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ»
(الرعد: 23- 24)؛ در باغهاى جاويدان بهشت مؤمنين متدين[1]
و پدران و همسران و فرزندان صالح آنان داخل مىشوند و فرشته ها از هردرى بر آنان
داخل مىشوند و برآنان سلام مىكنند، كه در دنيا (از هوسهاى حرام و در برابر بلاها
و أداى واجبات) صبر كردهاند، چه پايان خوبى دار آخرت.
واقعاً
چه زندگانى شيرين كه إنسانها با أجداد و پدران (و مادران) و همسران و فرزندان
يكجا باشند. خدا اين مقام را نصيب همه مؤمنين عامل بعمل صالح بفرمايد. ولى فكر
مىكنم كه قضيه به همين سادهگى نيست. مطلب مهم و دقيقى هم اينجا است كه اين آيه
مباركه متعرض آن نشده است.