نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 444
پژوهشى در باره روايات فراموش كردن قرآن پس از حفظ آن[1]
محدّثان
و فقيهان، در تبيين و جمع بندى روايات ناظر به نسيان قرآن، آراى گوناگونى دارند كه
در پى مىآيد:
1.
حرمت كوتاهى عمدى در تكرار و مواظبت به گونهاى كه به فراموشى قرآن بينجامد.
اين
وجه، از مفهوم عبارت محدّثانى مانند شيخ حرّ عاملى رحمه الله و محدّث نورى رحمه
الله به دست مىآيد؛ زيرا آن دو بزرگوار، عنوانِ باب حاوى اين احاديث را چنين قرار
دادهاند: «باب أنّه لا يجوز ترك القرآن تركاً يؤدى إلى النسيان»؛ باب جايز نبودن
ترك قرآن به گونهاى كه به فراموشى آن بينجامد.[2]
همچنين
شيخ حرّ عاملى ذيل حديثى در همين باب[3]
كه بر نفى حرمت نسيان دلالت دارد مىنويسد:
أقولُ:
هذا مَحمولٌ عَلى مَن نَسِىَ بِغَيرِ تَفريطٍ وَ لا تَقصيرٍ وَ لَم يَكُن سَبَبُهُ
التَّركَ وَ التَّهاوُنَ كَما مَرَّ.[4]
اين،
براى كسى است كه بدون كمكارى و كوتاهى، آن را فراموش كرده، و علت فراموشى،- همان
گونه كه گذشت- ترك قرآن و يا سستى نبوده است.
[1]. اين پژوهش، با همكارى
فاضل گرامى جناب آقاى حسين اشرفى، انجام شده است.
[2]. وسائل الشيعة: ج 6 ص
193( باب 12 از ابواب قرائة القرآن)؛ مستدرك الوسائل: ج 4 ص 263( باب 11 از ابواب
قرائة القرآن).
[3]. وسائل الشيعة: ج 6 ص
195 ذيل حديث ابى كهمس به شماره 7714.