نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 279
داده شده است و به همين دليل، قرآن تمام معانى كتب انبياى سابق را
جمع كرده است.[1] امام خمينى مراد از جوامع
الكلم را وجود تمام منازل، از اسفل ملكى تا اعلى مراتب روحانيت و ملكوت، در قرآن
دانسته و در ادامه آورده است كه با توجه به اين كه افراد در مدارك و معارف، مختلف
و متفاوت اند قرآن به طورى نازل شده كه هر كس به حسب كمال و ضعف ادراك و معارف و
به حسب درجهاى كه از علم دارد از آن استفاده مىكند.[2]
نتيجه
با
نگاهى گسترده به مجموع آيات و روايات مىتوان گفت كه جامعيت قرآن، نسبت به همه
معارف مورد نياز براى هدايت بشر (اعم از: احكام، عقايد، تاريخ، و هر آنچه در اين
خصوص، مؤثر باشد)، پذيرفتنى است؛ امّا جامعيت مطلق قرآن، از ظواهر الفاظ قرآن قابل
استنباط نيست؛ زيرا مطالبى مانند: فرمولهاى رياضى، فيزيك و شيمى، در مدلول لفظى
آيات قرآن نيستند. با اين حال، با فرض صحّت رواياتى كه قرآن را مشتمل بر علم همه
موجودات
(عِلمُ
ما كانَ و ما يَكُونُ و ما هُوَ كائِنٌ إلى يَومِ القِيامَةِ)
دانستهاند،
بايد اذعان كرد كه در اين صورت، دلالت قرآن بر همه علوم، از طريق دلالت لفظى
نخواهد بود؛ بلكه با اشاراتى است كه اسرار و زواياى پنهان را كشف مىكند و فهم
متعارف مخاطبان، از آن محروم است.[3] بنا بر اين، جامعيت مطلق
قرآن، در خصوص پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام كه به بطون قرآن
دسترسى دارند، پذيرفتنى است.