نام کتاب : شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 289
به معناى آشفتگى و بىسامانى. سخن آخر اين كه بسيارى از آنچه تحت
عنوان اختلاف مصاحف از آن ياد مىشود، به رسم الخط و يا قرائت باز مىگردد و نه
ترتيب سورهها.[1]
شاهد
ششم: مصحف امام على عليه السلام
طبق
روايات شيعه و برخى از اهل سنّت، امير مؤمنان عليه السلام قرآن را پس از پيامبر
صلى الله عليه و آله گرد آورده است و ترتيب او با تدوين كنونى همسان نيست، بلكه
گفته مىشود بر حسب نزول بوده است.[2] بنا بر اين، تدوين قرآن در
حيات پيامبر صلى الله عليه و آله به انجام نرسيده است و ترتيب كنونى حجيت ندارد.[3]
افزون بر اين، گزارش شيخ صدوق در باره فضايل اختصاصى امير المؤمنين عليه السلام
نشان مىدهد كه امام على عليه السلام تنها جمعكننده قرآن از ميان صحابه است:
وأمّا
الخامسة والخمسون، فإنَّ رَسولَ اللَّهِ قالَ لي: «سَيَفتَتِنُ فيكَ طَوائِفُ مِن
امَّتي فَيَقولونَ: إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله لَم يُخَلِّف شَيئاً،
فَبِماذا أوصى عَلِيّاً؟ أوَ لَيسَ كِتابُ رَبّي أفضَلَ الأَشياءِ بَعدَ اللَّهِ
عز و جل؟! وَالَّذي بَعَثَني بِالحَقِّ لَئِن لَم تَجمَعهُ بِإِتقانٍ لَم يُجمَع
أبَداً»، فَخَصَّنِيَ اللَّهُ عزّ وجلّ بِذلِكَ مِن دونِ الصَّحابَةِ.[4]
اما
پنجاه و پنجم: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به من فرمود: «به زودى، گروههايى
از امّتم در
[1]. ر. ك: نصوص فى علوم
القرآن: ج 5 ص 75 و 84( الفصل الخامس والسادس).
[2]. المصنف، ابن ابى شيبه:
ج 7 ص 197؛ بحار الأنوار: ج 23 ص 249؛ تدوين القرآن: ص 344. قرآن ابنمسعود، با
قرآن عثمانى، در تدوين، متفاوت بود. با سوره فاتحه آغاز مىشد و سپس نساء و پس از
آن، سوره آل عمران بود؛ ولى به ترتيب نزول هم نبود. و گفته مىشود كه مصحف امام على
عليه السلام بر اساس ترتيب نزول سورهها بوده است: ابتداى آن، سوره علق، سپس
مدّثّر، مزّمّل، مَسَد، تكوير، و همين گونه تا پايان سورههاى مكّى و سپس سورههاى
مدنى بوده است.
[3]. شرح نهج البلاغه، ابن
ابى الحديد: ج 1، ص 27؛ بحار الأنوار: ج 41 ص 149؛ علوم القرآن حكيم: ص 114- 115.