نام کتاب : روش هاى توان افزايى در سختى ها نویسنده : عطاء الله، محسن جلد : 1 صفحه : 20
نه تنها صبر و استقامت در برابر سختىهايى كه در برنامه «تكوينى»
خداوند براى تربيت و پرورش انسانها در زندگى وى گنجانده شده است، كارآمد است و به
عنوان بهترين نوع مقابله مورد سفارش واقع شده است، بلكه در برابر دشوارىهايى كه
در برنامه «تشريعى» و در مسير انجام اوامر (بايدها) و نواهى (نبايدها) وجود دارد
نيز نقشى كليدى ايفا مىكند؛[1] زيرا همان طور كه از نام
«تكليف» پيداست، معمولًا دستورها مربوط به چيزهايى هستند كه مطابق ميل انسان نبوده
و نفس وى، انجام آنها را نمىپسندد. بر خلاف نهى شدهها كه خوشايند نفس و مطابق
ميل انسان هستند، در حالى كه انجام دادن امور ناخوشايند و ترك امور خوشايند، سخت و
مشقّتزاست.[2] پس مكلّف با صبر و بردبارى بر
تكاليف الهى، اين سختى را بر خود هموار مىسازد و سير تكاملى را ممكن مىگرداند.
با اين بيان، ميزان تأثيرگذارى و دخالت نوع واكنش افراد نسبت به دشوارىهاى تكاليف
الهى در كسب پاداش اخروى و رسيدن به بهشت و يا گرفتارى در عذاب اخروى و آتش دوزخ،
مشخص مىشود.
از
آنچه گفته شد روشن مىشود كه انسانها در موقعيتهاى ناخوشايند زندگى، چه در
تكوينيات و چه در تشريعيات، دو دسته هستند: دستهاى با ارزيابى منفى از آن موقعيت،
به جاى تحمّل و گذر سالم از آن، به ستيز با آن برمىخيزند و سعى در حذف و محو آن
دارند و دستهاى ديگر كه همان صابران و شكيبايان هستند، با ارزيابى مثبت و مديريت
صحيح موقعيت پيش آمده، به طرّاحى بهترين نوع مقابله يعنى بردبارى نمودن مىپردازند
و با رفتارهاى خردمندانه و به جا، به كاهش تنيدگى و افزايش تحمّل، و در نتيجه، گذر
سالم از دوران ناخوشايند كمك مىكنند. اين عدّه، بر خلاف گروه اول كه با بىتابى
كردن يا اظهار ناتوانى لب به شكايت مىگشايند و با خارج شدن اوضاع از كنترل آنها،
علاوه بر پيچيده كردن مشكل، بر
[1]. چنانكه در روايت
معروفى از پيامبر خدا( ص) صبر، اينگونه تقسيم شده است
: الصَّبْرُ ثَلَاثَةٌ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَصَبْرٌ عَلَى
الطَّاعَةِ وَصَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِية ...؛
صبر بر سه قسم است: صبر در مصيبت
و صبر بر طاعت و صبر از گناه( الكافى، ج 2 ص 91).
[2]. اين نكته در برخى
روايات نيز اشاره شده است. امام على( ع) مىفرمايند: