امام
على (ع) در حديثى ديگر تفاوت انسان، حيوان و فرشته را بدينگونه بيان مىفرمايد:
خداوند
در فرشتگان عقلى بدون شهوت نهاد، در چارپايان شهوتى بدون عقل و در فرزندان آدم هر
دو را قرار داد. پس هر كه عقلش بر شهوتش غالب گشت، از فرشتگان برتر و هر كس شهوتش
بر عقلش پيروز شد، از چارپايان بدتر است.[2]
بر
اساس اين حديث شريف، تفاوت انسان با حيوان در عقل او، تفاوت او با فرشتگان در شهوت
و تفاوتش با هر دو در تركيب عقل و شهوت و لوازم و آثارى دانسته شده است كه از اين
تركيب حاصل مىشود. بدين جهت، انسان از دو نيروى متضاد بهره دارد كه هر يك راه
خاصى را در مقابل او مىگشايند و او را به سوى خويش مىخوانند. در همين جا موضوع
انتخاب مطرح مىشود؛ انتخاب راه عقل يا انتخاب راه شهوت و چون انتخاب صورت گرفت،
مسئوليت نيز متعاقب آن مطرح مىشود؛ مسئوليت، تصميم و انتخاب راه.
اما
فيلسوفان نيز در تعريف انسان، «حيوان ناطق» را ذكر كردهاند و منظور از نطق را قوه
تعقّل دانستهاند. بنابراين «عقل» از ديدگاه آنان، مقوّم و فصل اخير و متمايز
كننده او از ساير حيوانات است. اما بر اساس احاديثى كه در بالا ذكر شد، آنچه باعث
مىشود انسان
[1]. تميمى الآمدى،
عبدالواحد، غرر الحكم و درر الكلم، ص 49.
[2]. شيخ صدوق، علل الشرايع،
ص 4؛ الطبرسى، مشكاةالانوار، ص 251؛ علامه مجلسى، بحار الأنوار، ج 60، ص 299