نام کتاب : روش شناسى علم كلام، اصول استنباط و دفاع در عقايد نویسنده : برنجكار، رضا جلد : 1 صفحه : 44
در احاديث متعدّد نيز، قرآن به عنوان كتابى حاوى علم و اخبار هر آنچه
در جهان رخ داده و خواهد داد، مطرح مىشود، هرچند خِرَدهاى آدميان قادر به درك همه
اين علوم نيست[1] و از اين رو محتاج رجوع به
پيامبر اكرم (ص) و اهلبيت معصومش (عليهم السلام) هستند. از همين جاست حديث ثقلين
كه مورد پذيرش فريقين است، راه نجات از گمراهى را تمسّك به قرآن و عترت معرفى
مىكند و اين دو را از هم جدا ناپذير مىداند و اعتماد به اهل بيت (عليهم السلام)
را، راه مطمئن وصول به حقايق قرآن اعلام مىكند.[2]
در
احاديث بسيارى نيز تصريح شده است كه علوم مورد نياز انسانها در نزد امامان معصوم
(عليهم السلام) است و براى دستيابى به اين علوم، بايد به سخنان آنان رجوع كرده، در
آن دقت و تأمّل نموده و سرانجام تسليم فرمايشهاى آنها شد. همچنين به صراحت آمده
است كه هركس چنين نكند و هدايت را از جاى ديگرى بخواهد، گمراه خواهد شد.[3]
علاوه
بر اين عقل نيز بر ضرورت و اهميت مراجعه به نقل تأكيد مىنمايد، زيرا پس از آنكه
عقل، اصل وجود خدا و پيامبر او را اثبات كرد، حكم مىكند كه راه دستيابى به معارف
حقيقى رجوع به وحى و سنّت است.
در
واقع، نقش اصلى و اساسى دين، هدايت انسان و رساندن او به معارف حقيقى است و اين
تلقّى كه دين، شريعتى است كه فقط بيانگر احكام و قوانين عملى بوده و معارف اعتقادى
را به خود انسان واگذار كرده و عقل به تنهايى توان كشف حقايق را دارد، برخلاف نصوص
دينى و حتى حكم عقل است.
در
طول تاريخ نيز، انسانها بدون دين، در غالب مسائل اعتقادى در گمراهى به سر
بردهاند و تشتّت آرا بر آنها حاكم بوده و شكاكيت، آخرين نتيجهاى بود كه در هر
دوره فكرى، عايد متفكران شده است.[4]
[1]. كلينى، الكافى، ج 1، ص
59، باب الرد الى الكتاب والسنة وأنه ليس شىء من الحلال والحرام، وجميع مايحتاج
الناس اليه وقد جاء فيه كتاب او سنة.
[2]. ر. ك: ترمذى، ج 5، ص
662، حديث 3786؛ شيخ مفيد، الامالى، ص 349.
[3]. علامه مجلسى، بحار
الأنوار، 2، ابواب 14، 2226 بويژه صص 90 95، و نيز آيات و احاديث باب 3 كتاب اثبات
الهداة، شيخ حر عاملى، ج 1، صص 107 118.