نام کتاب : روش شناسى علم كلام، اصول استنباط و دفاع در عقايد نویسنده : برنجكار، رضا جلد : 1 صفحه : 29
ب: بعضى اعتقادات حتماً بايد با عقل ثابت شود و اصلًا با نقل قابل
تحصيل نيست و برخى ديگر مواردى است كه هم مىتوان از عقل استفاده كرد و هم از نقل،
مثل اصل اعتقاد به معاد.
در
مورد نوع اول، به طور قطع مىتوان گفت كه متون مربوط به آن، متون تعبّدى نيست
مانند آيات و احاديثى كه به اثبات خدا مىپردازد. ولى درباره دسته دوم، متون هم
مىتوانند تعبّدى باشند هم غير تعبّدى. مانند آيات و احاديث مربوط به معاد.
ج:
تقسيم ديگر اين كه اعتقادات را به اين اعتبار كه در قرآن و سنّت به عنوان اصل و
اساس بيان شده و يا نشده به دو دسته تقسيم كردهاند. عقايدى كه به عنوان اصل و
اساس بيان شده، مثل توحيد، عدل، ولايت، امامت و موارد ديگر چنين تعابيرى درباره
آنها نداريم. به عنوان نمونه در احاديث آمده است:
اين
تعابير حاكى از اهميت اين عقايد و نيز زير بنا بودن آنها براى ديگر عقايد مىباشد.
براى مثال آموزه توحيد در تفسير ديگر صفات حضرت بارى تعالى و حتى ترسيم حيات
انسانى و اجتماعى اسلام نقش اساسى دارد. يا آموزه عدل در تفسير چگونگى تعامل
خداوند و انسان و مباحثى چون معاد، جبر و اختيار، قضا و قدر، سعادت و شقاوت مؤثر
است. همچنين امامت و ولايت در تفسير همه اعتقادات حتى خداشناسى نقش ايفا مىكند.
د:
عقايدى كه از ضروريات دين يا مذهب است و عقايدى كه جزو ضروريات نيست. برخى عقايد
به گونهاى روشن است كه همه پيروان يك دين و مذهب به آن اعتقاد دارند و هركس به آن
دين و متون مربوط به آن مراجعه كند به صورت قطعى آن عقيده را در آن دين خواهد
يافت، ولى برخى عقايد چنين روشن نيست.