نام کتاب : روش شناسى علم كلام، اصول استنباط و دفاع در عقايد نویسنده : برنجكار، رضا جلد : 1 صفحه : 28
بر قلب چيزى غير از آنچه بر گوش واجب است، واجب شده است و بر گوش
چيزى غير از آنچه بر چشمان واجب است، واجب شده است ...؛ اما ايمانى كه بر قلب واجب
شده است (عمل قلب)، اقرار، معرفت، پيمان، رضا و ... است. اين اقرار و معرفت همان
است كه خدا بر قلب واجب كرده و اينها عمل قلب است ....
انسان
در هر دو عمل جوارحى و جوانحى آزادى دارد. همان گونه كه مىتواند نماز بخواند يا
نخواند، مىتواند پس از شناخت خدا در مقابل او تسليم شود يا تسليم نشود و او را
انكار كند. در احاديث آمده است:
يسأل
السَّمعُ عَمّا سَمِعَ و البَصَرُعمّا نظَر اليه و الفؤاد عَمّا عقد عليه.[1]
از
گوش درباره آنچه شنيده است پرسش مىشود، از چشم درباره آنچه بدان نگاه كرده سؤال
مىشود و از قلب درباره آنچه به آن معتقد شده و خود را به آن پيوند زده پرسيده
مىشود.
بايد
توجه داشت كه بسيارى از اعتقادات، بلكه همه آنها، در ظهور اعمال جوارحى نقش و
تأثير دارند. بالاتر اينكه پيش فرض احكام عملى، ايمان به خدا و رسول اوست. از سوى
ديگر گرچه منظور اصلى در احكام عملى، عمل جوارحى است، اما قلباً نيز لازم است اين
احكام را تصديق كرده و از انكار آن خوددارى ورزيم.
از
سوى ديگر، معرفت اعتقادى نيز داراى اقسام و درجاتى است و تقسيم بندىهاى مختلفى با
ملاكهاى متفاوت در سير مباحث كلامى صورت پذيرفته كه هركدام حاوى نكات قابل تأملى
است. به طور مختصر به برخى از اين تقسيمات اشاره مىشود:
الف:
در يك تقسيم دوگانه گفته مىشود كه در برخى مباحث اعتقادى عقلًا يا نقلًا، يقين
لازم است و بعضى ديگر مىتواند اينگونه نباشد. به عبارت ديگر در موضوع برخى
اعتقادات يقين اخذ شده است و دستهاى ديگر چنين نيست و در آنها مىتوان از ظن معتبر
نيز بهره جست.