نام کتاب : روش شناسى علم كلام، اصول استنباط و دفاع در عقايد نویسنده : برنجكار، رضا جلد : 1 صفحه : 204
ماهرانه، عقايد باطل خود را توجيه كنند. در چنين مواقعى يكى از
روشهاى مناسب براى مواجهه و دفع شبهه اقرار و اعتراف گرفتن از طرف مقابل است، اين
اقرار گرفتن در ابتدا بايد از مبانى مورد قبول شبهه كننده باشد. فايده اين كار آن
است كه باعث مىشود بحث از اصول و پايههاى مشترك و مورد اعتراف طرف مقابل شروع
شود، در ادامه مى توان با استدلالهاى مناسب با اقرارهاى شبهه كننده، او را در
مقابل اعترافهاى خود قرار داد و به بن بست كشاند. نمونههاى اين روش در قرآن و
روايات بسيار است. از جمله در سوره مؤمنون خداوند به پيامبر اكرم (ص) مىفرمايد كه
در مواجهه با منكران قيامت و روز رستاخيز از آنان نسبت به برخى مسائل اقرار بگيرد.[1]
نمونه ديگر از اين روش، مناظره امام رضا (ع) با جاثليق است. در اين مناظره حضرت به
طور مكرر پيش از هر گونه استدلال از جاثليق اقرار مىگرفت،[2]
از جمله در يك مورد بدون آن كه جاثليق متوجه شود كه امام (ع) با قصد اقرار گرفتن
به جاثليق فرمود:
اى
نصرانى! به خدا سوگند ما ايمان به آن عيسى (ع) داريم كه ايمان به محمد (ص) داشت؛
ولى تنها ايرادى كه به پيامبر شما داريم اين بود كه او كم روزه مىگرفت و كم نماز
مىخواند! جاثليق متحير شد و گفت: «به خدا سوگند علم خود را باطل كردى و پايه كار
خويش را ضعيف نمودى، من گمان مىكردم تو داناترين مسلمانان هستى!» امام (ع) فرمود:
«مگر چه شده؟» جاثليق گفت: «به خاطر اين كه مىگويى عيسى (ع) كم روزه و كم نماز
بود؛ در حالى كه عيسى (ع) حتى يك روز را افطار نكرد و هيچ شبى را به طور كامل
نخوابيد و هميشه صائم الدهر و قائم الليل بود.» امام (ع) ازاين اقرار استفاده
فرمود وبيان داشت: «براى چه كسى روزه مىگرفت و نماز مىخوان! جاثليق نتوانست پاسخ
بگويد و ساكت شد.[3]