نام کتاب : روش شناسى علم كلام، اصول استنباط و دفاع در عقايد نویسنده : برنجكار، رضا جلد : 1 صفحه : 192
سؤال و پرسش يكى از ابزارهاى مهم در رشد علمى و فكرى بشر است و
پرسشگرى، تلاشى سازنده براى سير از نادانى و ناآگاهى به آگاهى و دانايى است. پرسش
معمولًا براى رسيدن به شناخت و كشف حقيقت است، بنابراين پرسشگر سعى نمىكند با
تزيين باطل يا آميختن آن با حق، باطلى را حق جلوه دهد و يا حقى را بپوشاند. هدف
پرسش، ايجاد شك و ترديد در مخاطب نيست؛ اما شبهه آفرينى تلاشى منفى و مخرب در جهت
ايجاد شك و ترديد در مخاطب و آشفتگى در باورهاى دينى مى باشد. در شبهه، باطل به
طور عمدى و خواسته حضوردارد و شبههگر با آميختن حق و باطل مىكوشد كلام باطل خود
را با رنگ و لعابى از حق به ديگران منتقل كند. بنابراين روشن است كه بين شبهه و
پرسش تفاوت آشكارى وجود دارد و به همين خاطر است كه در اسلام از پرسش استقبال شده
و همگان به پرسشگرى دعوت شدهاند. از جمله در آيهاى كه دوبار در قرآن تكرار شده،
به اين مهم اشاره شده است: (فَسْئَلُوا
أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ)[1] در روايات اهل بيت (عليهم السلام) نيز اين مطلب به وفور ديده مىشود[2]
تا جايى كه امام صادق (ع) يكى از عوامل هلاكت مردم را عدم پرسشگرى آنان معرفى
مىفرمايند:
در
مقابل از شبههگرى و فرو افتادن در شبهات نهى شده است.[4]
موضوع
اين بحث روششناسى پاسخ به شبهات اعتقادى است، اما بسيارى از اين روشها و
مثالهايى كه زده مىشود در پاسخ به پرسشهاى اعتقادى نيز كاربرد دارد.
هدف
و فوائد پاسخ به شبهات
هدف
اصلى از پاسخ به شبهات اعتقادى، جلوگيرى از تزلزل آموزههاى اعتقادى اسلام و
محافظت از اين عقايد و برطرف كردن موانع پذيرش عقايد درست از اذهان مردم است.
[2]. به عنوان نمونه، ر. ك،
كلينى، پيشين، ج 1، صص 40 و 41؛ نهج البلاغه، خطبه 189؛ حسن بن شعبه حرانى، تحف
العقول، ص 41؛ علامه مجلسى، بحار الأنوار، ج 1، ص 224 و ....