نام کتاب : روش شناسى علم كلام، اصول استنباط و دفاع در عقايد نویسنده : برنجكار، رضا جلد : 1 صفحه : 186
در روايتى زنديقى از امام رضا (ع) پرسيد: دليل و نشانه وجود خدا
چيست؟
امام
(ع) فرمود: من چون به جسم خود مىنگرم و مىبينم كه در طول و عرض و كم و زياد آن و
جلوگيرى از آفتها و جلب منافع نسبت به آن از خود دخالتى ندارم، يقين مىكنم كه
اين ساختار را بنيانگذارى است و به وجود او اقرار مىنمايم. افزون برآن، ازآنچه
[دراين عالم] از قدرت او، نسبت به حركت و سير روز و شب و ايجاد ابرها [براى
رساندن باران] و سير خورشيد و ماه و ستارگان و غيره از نشانههاى عجيب و شگفت
انگيز و ظرافتها و دقتهاى حكيمانه مىبينم يقين مىكنم كه همه اينها مقدّرى
[حكيم] و آفريدگارى [عالم ودانا] دارد.[1]
در
اين بحث از آثار خداوند وجود او اثبات شده است. به اين نوع دليل برهان آنى گفته
مىشود.
اثبات
از راه فوايد و كاركردها
گاهى
براى اثبات ضرورت وجود شخصى مثل پيامبر از كاركردهاى منحصر به فرد او استفاده
مىشود. متكلمان براى اثبات نبوت عامه و ضرورت وجود پيامبر از اين روش استفاده كردهاند.
آنان ابتدا حسن نبوت و لطف بودن آن را از طريق فوايد پيامبر اثبات مىكنند، آنگاه
به دليل وجوب لطف، ضرورت وجود پيامبر را اثبات مىكنند. محقق طوسى و علامه حلى
يازده فايده براى وجود پيامبر ذكر كردهاند.[2]
امروزه
كاركردگرايى يكى از گرايشهاى مطرح در مطالعات دينى است و ديدگاههاى مختلفى
درباره آن وجود دارد.[3] به نظر مىرسد صرف وجود يا
عدم وجود كاركرد دليل درستى يا نادرستى مطلبى نيست، بلكه وجود كاركرد با شرايطى
تنها مىتواند بخشى از
[1]. قال الرجل فما الدليل
عليه؟ قال أبوالحسن إنى لما نظرت إلى جسدى فلم يمكنى فيه زيادة و لانقصان فى العرض
و الطول و دفع المكاره عنه و جر المنفعة إليه علمت أن لهذا البنيان بانيا فأقررت
به؛ مع ما أرى من دورانالفلك بقدرته و إنشاءالسحاب و تصريف الرياح و مجرى الشمس و
القمر و النجوم و غير ذلك من الآيات العجيبات المتقنات علمت أن لهذا مقدراً و
منشئا( كلينى، الكافى، ج 1، ص 78).
[2]. ر. ك: علامه حلى، كشف
المراد فى شرح تجريد الاعتقاد، ص 346.
[3]. ر. ك: سبحانى، مدخل
مسايل جديد كلامى، ج 3 ص 171؛ خسروپناه، كلام جديد، ص 246.
نام کتاب : روش شناسى علم كلام، اصول استنباط و دفاع در عقايد نویسنده : برنجكار، رضا جلد : 1 صفحه : 186