نام کتاب : روابط اجتماعى از نگاه قرآن نویسنده : مسعودى، عبدالهادى جلد : 1 صفحه : 54
ظالمانهاى پديد مىآيد و يك سوى رابطه به ديگرى ستم مىكند. در كنار
اين رابطه، روابط چندسويه ديگرى پديد مىآيد كه نقشآفرينى در آن به عهده ماست. ما
مىتوانيم از ظالم جانبدارى كنيم و به دليل خويشاوندى، دوستى، حزبگرايى، تعصب
نژادى و زبانى و دهها دستاويز و بهانه واهى ديگر، به ظالم كمك كنيم؛ و مىتوانيم
به مثابه تماشاگر، فقط شاهد آنچه مىگذرد باشيم و به پندار خود، نقش خنثى بازى
كنيم و هيچيك از دو كفه را سنگين نكنيم. گزينه سوم، جانبدارى از مظلوم است. آيات
و روايات، بهشدت از كمك به ظالم نهى كرده است. بنا به حكايت و گزارش قرآن، حضرت
موسى (ع) در دعواى ميان دو تن از هموطنانش، ساكت ننشست و به نفع مظلوم و عليه
ظالم، به صحنه كارزار درآمد و با آنكه حكومت آن روزگار از آن فرد ظالم پشتيبانى
مىكرد، حضرت موسى (ع) نهراسيد و بهشدت در برابر او ايستاد و به او ضربه زد. ضربه
موسى چنان كارى و محكم بود كه به مرگ ظالم منجر شد؛ اما او توانست بگريزد و چون
خداوند از دست فرعونيان نجاتش داد و موسى (ع) متوجه شد كه لازم بوده بيشتر احتياط
كند تا خود را به دردسر و گرفتارى دچار نكند، از خداوند طلب آمرزش كرد و چون
خداوند او را آمرزيد، با خداوند عهدى بست كه شاهد مثال ماست. موسى (ع) به خداوند
عرض كرد: (رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَيَّ
فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِلْمُجْرِمِينَ)[1]
«اى خداوند، به خاطر نعمتبخشىات به من، هيچگاه پشتيبان مجرمان نخواهم بود».
آيه،
سخن موسى را بهصراحت نقل مىكند و بدون هيچ اشارهاى از آن مىگذرد كه به معناى
تأييد اين سخن است. از سوى ديگر مىدانيم كه ظلم و ستم، يكى از بزرگترين جرمهاست
و قرآن كريم در چند آيه،