نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى جلد : 1 صفحه : 71
بنابراين، از بهترين مواردى كه مؤمن مىتواند از آن بهرهمند گردد و
سعادت خويش را رقم بزند، بعد از تقوا، زن شايسته است و وجود چنين زنى، زمينه رشد
معنوى را فراهم مىسازد.
در
اينگونه احاديث، يك نكته تربيتى مهم نهفته است و آن اينكه والدين در تربيت معنوى
دختران خود بايد همّت و تلاش دوچندان داشته باشند؛ زيرا شايسته بودن زن، شايستگى
جامعه را تضمين مىكند و فساد او، باعث فساد جامعه مىگردد.
ج.
نياز انسان به همدم
كلمه
انسان، از واژه انس گرفته شده و نشانه نياز انسان، به يك انيس و يار موافق است.
مؤيّد
اين مفهوم، دو حديث زير است: حديث اوّل، در موضوع آشنايى حضرت آدم و حوا گفته شده
است:
إنّ
اللّه عز و جلّ خلق آدم من طين ثمّ ابتدع له حوّاء ... فقال آدم: يا ربّ ما هذا
الخلق الحسن فقد آنسنى قربه و النّظر إليه؟ فقال اللّه: يا آدم هذه أمتى حوّاء.
أفتحبّ أن تكون معك تؤنسك و تحدّثك، تكون تبعا لأمرك؟ فقال: نعم يا ربّ و لك بذلك
علىّ الحمد و الشّكر ما بقيت ....[1]
پس
از اينكه خداوند، آدم را از گل آفريد، حوّا را براى او خلق كرد ... پس آدم گفت:
پروردگارا! اين مخلوق نيكو كيست كه نگاه كردن و نزديك بودن به او، مرا مأنوس
مىكند؟ خداوند فرمود: «اى آدم! اين بنده من حوّاست. آيا دوست دارى نزد تو باشد و
أنيس و همصحبت تو گردد؟». پس گفت: آرى اى پروردگار! و به خاطر اين نعمت، تا زنده
هستم، شكرگزار تو خواهم بود.
حديث
بعدى، در مورد وجه تسميه زنان به نساء آمده است. امام صادق عليه السّلام
مىفرمايد:
سمّى
النّساء، نساء، لأنّه لم يكن لآدم أنس غير حوّاء.[2]
[1]. كتاب من لا يحضره
الفقيه، ج 3، ص 380؛ وسائل الشيعة، ج 20، ص 13.