responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد نویسنده : بهشتى، ابراهيم    جلد : 1  صفحه : 345

لانّك كنت على يقين من طهارتك ثمّ شككت فليس ينبغى لك ان تنقص اليقين بالشك ابداً ....[1]

به علّت اين كه تو ابتدا يقين به طهارت داشتى و بعد شك كردى، سزاوار نيست كه يقين خود را به شك، نقض كنى ....

نسبت به اصالةالحل در شبهات، عبدالله‌بن سنان، از امام صادق (ع) نقل مى‌كند:

كل شى‌ء فيه حلال و حرام فهو لك حلال حتى تعرف الحرام منه بعينه فتدعه.[2]

هر چيزى كه در آن، حلال و حرام است، براى تو حلال است تا زمانى كه به حرام آن، شناخت پيدا نكردى.

درباره حجّيت خبر واحد، حسن‌بن على‌بن يقطين و عبدالعزيز مهتدى، جداگانه از امام رضا (ع) سؤال مى‌كنند: براى من امكان ندارد كه هر زمانى خدمت شما برسم و مسائل دينم را- كه احتياج دارم- از شما سؤال كنم. آيا يونس‌بن عبدالرحمان، ثقه و مورد اطمينان است كه در موقع نياز، آموزه‌هاى دينم را از او بگيرم؟ امام (ع) فرمود: «بله».[3]

در اين روايت، راوى، حجّيت خبر واحد را مفروغ‌عنه گرفته و امام (ع) هم حرف او را تقرير كرده و فقط از ثقه بودن يونس سؤال مى‌كند.

در باره نقل حديث به معنا و مضمون، محمّدبن مسلم، از امام صادق (ع) مى‌پرسد: حديثى را از شما مى‌شنوم و آن را كم يا زياد مى‌كنم. امام صادق (ع) فرمود: «اگر نقل به معنا كنيد، اشكالى ندارد».[4]

امام صادق (ع) پس از آن كه ابوحنيفه را از قياس‌كردن نهى مى‌كند، با او درباره عدم حجّيت قياس، مناظره مى‌كند و امام (ع) از او مى‌پرسد: «قتل نفسْ [گناهى‌] بزرگ‌تر است يا زنا؟». ابوحنيفه جواب مى‌دهد: قتل نفس.


[1]. تهذيب الأحكام، ج 1، ص 421، ح 1335.

[2]. الكافى، ج 5، ص 313، ح 39.

[3]. إختيار معرفة الرجال، ص 490- 491، ش 935 و 938.

[4]. الكافى، ج 1، ص 51، ح 2.

نام کتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد نویسنده : بهشتى، ابراهيم    جلد : 1  صفحه : 345
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست