نام کتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد نویسنده : بهشتى، ابراهيم جلد : 1 صفحه : 345
لانّك كنت على يقين من طهارتك ثمّ شككت فليس ينبغى لك ان تنقص
اليقين بالشك ابداً ....[1]
به علّت اين
كه تو ابتدا يقين به طهارت داشتى و بعد شك كردى، سزاوار نيست كه يقين خود را به
شك، نقض كنى ....
نسبت به
اصالةالحل در شبهات، عبداللهبن سنان، از امام صادق (ع) نقل مىكند:
كل شىء
فيه حلال و حرام فهو لك حلال حتى تعرف الحرام منه بعينه فتدعه.[2]
هر چيزى كه
در آن، حلال و حرام است، براى تو حلال است تا زمانى كه به حرام آن، شناخت پيدا
نكردى.
درباره حجّيت
خبر واحد، حسنبن علىبن يقطين و عبدالعزيز مهتدى، جداگانه از امام رضا (ع) سؤال
مىكنند: براى من امكان ندارد كه هر زمانى خدمت شما برسم و مسائل دينم را- كه
احتياج دارم- از شما سؤال كنم. آيا يونسبن عبدالرحمان، ثقه و مورد اطمينان است كه
در موقع نياز، آموزههاى دينم را از او بگيرم؟ امام (ع) فرمود: «بله».[3]
در اين
روايت، راوى، حجّيت خبر واحد را مفروغعنه گرفته و امام (ع) هم حرف او را تقرير
كرده و فقط از ثقه بودن يونس سؤال مىكند.
در باره نقل
حديث به معنا و مضمون، محمّدبن مسلم، از امام صادق (ع) مىپرسد: حديثى را از شما
مىشنوم و آن را كم يا زياد مىكنم. امام صادق (ع) فرمود: «اگر نقل به معنا كنيد،
اشكالى ندارد».[4]
امام صادق
(ع) پس از آن كه ابوحنيفه را از قياسكردن نهى مىكند، با او درباره عدم حجّيت
قياس، مناظره مىكند و امام (ع) از او مىپرسد: «قتل نفسْ [گناهى] بزرگتر است يا
زنا؟». ابوحنيفه جواب مىدهد: قتل نفس.