responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 99

تفحص قرار داده، و پس از ذكر روايت يا رواياتى در هر عنوان، ابتدا ترجمه آنها را مطرح كرده و سپس بررسى سندى و دلالتى آنها را بررسى كرده، و ضعف رجال سند با استفاده از كتب رجالى معتبر اهل سنّت، يا دلالت آنها را تبيين نموده است.

114. بررسى سندى و دلالى روايات شيعه در مورد زن‌

، سيما عليپور، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشگاه قم، استاد راهنما: دكتر محمّد تقى ديارى، استاد مشاور: فتحيه فتاحى‌زاده، 1379، 188 ص.

معرفى چهره واقعى زنان با استفاده از احاديث مربوط، و مطابقت اين احاديث با آيات قرآن و سيره معصوم عليهم السلام، نقد و بررسى سند و محتواى احاديثى كه در ذم زن در كتب روايى وجود دارد، مشخص كردن مهم‌ترين وظيفه زن در نظام خلقت، با توجّه به روايات و آيات قرآن، روشن نمودن ديدگاه پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام در مورد فعاليت‌هاى اجتماعى زن، و آداب و حدود اين فعاليت‌ها، از جمله اهداف نگارنده است.

اين رساله، داراى مقدمه و دو فصل است:

در مقدمه آن، تعريف موضوع، بيان اهمّيّت موضوع، هدف‌هاى تحقيق، سؤالات تحقيق، روش تحقيق، پيشينه تاريخى موضوع و منابع آن بيان شده است.

در فصل اوّل، رواياتى كه در كتب معتبر شيعه در مورد شخصيت زن وجود دارد، و به گونه‌اى مدح يا ذم زن را مى‌رساند نقل نموده، و از حيث سند و دلالت مورد بررسى قرار داده است. كيفيت پيدايش زن با توجّه به روايات شيعه و آيات قرآن، نقد و بررسى نقصان وجودى زنان در روايات، بررسى سندى روايات دال بر ذم زن از حيث سند و دلالت، و بررسى سندى و محتوايى روايات دال بر مدح زن، از مطالب اين فصل است.

در فصل دوم- كه مشتمل بر پنج بخش است- مطالب ديگرى عنوان نموده كه عبارت‌اند از:

نظر بعضى از انديشمندان مسلمان در مورد فعاليت‌هاى اجتماعى زن و حدود آن، اصل جواز فعاليت‌هاى اجتماعى زنان با توجّه به آيات قرآن و روايات، تبيين انگيزه‌هاى مشاركت اجتماعى؛ آداب مشاركت اجتماعى زنان، بررسى روايات دال بر عدم جواز فعاليت‌هاى اجتماعى زنان از حيث سند.

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 99
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست