responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 98

در فصل دوم، پس از بيان تعاريفى از تعليم و تربيت، ضرورت و اهمّيّت تعليم و تربيت، و تاريخچه تعليم و تربيت، به بررسى وضع تعليم و تربيت در بعضى از تمدن‌هاى مهم دوران باستان پرداخته است.

در فصل سوم، روش تحقيق را توضيح داده و در چهارمين فصل، ضمن تجزيه و تحليلى، كلّياتى از روش تعليم و تربيت و حوزه درسى امام صادق عليه السلام را آورده، و نظر امام عليه السلام را در باره امر به معروف و نهى از منكر، به عنوان يك روش تربيتى و الگو مطرح نموده است.

در فصل پنجم، نتيجه‌گيرى بحث و ارائه راه‌كارهاى عملى و پيشنهادهايى را در زمينه تحقيق در اين موضوع ارائه نموده است.

113. بررسى سندى و دلالى روايات اهل سنّت پيرامون زن در قلمرو مسائل اجتماعى‌

، زينت جلالى، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشگاه قم، استاد راهنما: دكتر سيّد رضا مؤدب، استاد مشاور: حجة الاسلام على احمد ناصح، 1378، 319 ص.

موقعيت اجتماعى زن از ديدگاه اهل سنّت، از دو منظر مثبت و منفى، موضوع اين پژوهش است. نگارنده، در پنج فصل بدان پرداخته است:

در فصل اوّل پايان‌نامه، كلّيات تحقيق، و اطلاعات آمارى در زمينه ميزان كاربرد الفاظ مربوط به زن از قبيل «المرأة»، «الإمرأة»، «النساء» و ... در قرآن و كتب حديث معتبر اهل سنّت و شيعه را تبيين نموده است.

فصل دوم را به سير تدوين حديث و اهمّيّت آن، دليل حجيت حديث، منع تدوين حديث در عهد ابوبكر و عمر، تاريخ پيدايش صحاح سته، اطلاعاتى در باره مؤلّفان كتب اهل سنّت، عوامل ضعف احاديث صحيحين، و نيز اصطلاحات حديثى اختصاص داده است.

در فصل سوم، به ديدگاه اهل تسنّن در مورد منزلت شايسته زن در روايات، و تعداد رواياتى كه در هر عنوان به كار رفته پرداخته است.

در فصل چهارم، ديدگاه اهل تسنّن را در روايات مربوط به نقصان شخصيت زن مورد بررسى قرار داده است. وى، پس از ذكر روايت يا روايات در هر عنوان، بررسى سندى و دلالتى آنها را انجام داده، و ضعف آنها را بيان كرده است.

در فصل پنجم، ديدگاه اهل تسنّن را در روايات مربوط به مذمت و نكوهش زن مورد

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 98
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست