responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 100

115. بررسى سير اربعين‌نگارى و جايگاه «اربعين» امام خمينى رحمه الله در ميان كتب اربعين‌

، سيّد مصطفى احمدزاده، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران، استاد راهنما: حجة الاسلام محمّد على مهدوى‌راد، استاد مشاور: دكتر سيّد محمّد باقر حجتى، 1377، 166 ص.

نگارنده، رساله خود را از چهار بخش تشكيل داده است:

در بخش اوّل، راز و رمز اعداد در ميان اديان مختلف، عدد چهل و جايگاه و موقعيت آن در دين اسلام، تجزيه و تحليل سندى روايت اربعين، و دسته‌بندى كتب اربعين را بررسى نموده، و جهت بررسى‌هاى آمارى، جدول‌هايى را درج كرده است.

در بخش دوم، كتب خطى اربعين را، از سال 181 ق تا 1395 ق، به همراه مشخصات نسخه‌شناسى آنها فهرست نموده، و كتب اربعينى كه تاريخ و مؤلف آنها نامعلوم است، در قسمت‌هاى جداگانه مشخص كرده است.

در بخش سوم، كتب چاپى اربعين، از سال 303 ق تا سال 1417 ق، بر اساس نگارش و يا درگذشت مؤلف را منظم نموده، و در پايان، كتب چاپى بدون تاريخ را در قسمت جداگانه‌اى آورده است.

در بخش چهارم، كتاب اربعين امام خمينى رحمه الله را، از جنبه‌هاى مختلف ساختارى و محتوايى، مورد بررسى قرارداده و جايگاه آن را در ميان كتب اربعين تبيين كرده است.

وى، يكى از بارزترين ويژگى‌هاى اين كتاب را، ايراد بحث‌هاى اصطلاحى و تعاريف علمى پيرامون تعبيرات و اصطلاحات احاديث مى‌داند. از ويژگى‌هاى ديگر اربعين امام، از ديد نگارنده، جامع بودن آن و شامل بودنش در ابواب و عناوين مختلف اخلاقى، تربيتى، عرفانى، حِكَمى و فلسفى است.

116. بررسى شخصيت آسيه عليها السلام در قرآن و حديث‌

، سكينه مولائى چلقائى، كارشناسى علوم قرآنى، دانشكده علوم قرآنى قم، استاد راهنما: دكتر محمود سرمدى، 1382، 89 ص.

بررسى شرح حال، القاب و مليت آسيه وچگونگى ايمان آوردن او به نبوت موسى عليه السلام، بيان تفسيرى آياتى كه در قرآن، در باره اوست و بررسى احاديث و رواياتى كه از ائمه عليهم السلام در مورد اين بانو وارد شده است، اهداف نگارنده، در اين تحقيق است كه در دو فصل‌

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 100
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست