responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 386

وظايف و حقوق همسران شده، و به جايگاه زن در اسلام و مذاهب و ملل ديگر را توضيح داده است.

بحث‌هاى فقهى، مانند تفاوت ارث زن و مرد، اختلاف ديه، تعدد زوجات، طلاق، و سرپرستى خانواده، از ديگر موضوعات مطرح شده در اين تحقيق است.

وظايف متقابل زن و شوهر در امور زندگى، از ديگر عناوين رساله است. مطالبى مانند اطاعت از همسر، احترام متقابل، تأمين احتياجات مادى زندگى همسر، نظافت و آراستگى، عفت و غيرت، تقسيم وظايف زندگى مشترك، هميارى با همسر در امور خانه و زندگى، و رهبرى غريزه، از ديگر مطالب اين بخش از رساله است.

در پايان نيز مسائل نسبتاً اختصاصى در باره زنان را مطرح نموده، كه عبارت‌اند از:

استقبال و بدرقه همسر، تأديب زن، تحصيلات عالى بانوان، شاغل بودن زن، شركت در مجالس و محافل، لباس مناسب، شناخت شخصيت همسر، راستى و صداقت، تبادل نظر در امور زندگى، فعاليت بانوان در مسائل اجتماعى و سياسى و مذهبى، و آشنايى با تعدادى از زنان مسلمان.

462. ولايت در «نهج البلاغه»

، عصمت جهانشاهى، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى، دانشگاه آزاد اسلامى تهران، استاد راهنما: دكتر احمد بهشتى، استاد مشاور:

دكتر سيّد محمّد باقر حجتى، 184 ص.

نگارنده، در اين مجموعه به بيان راز و رمز ولايت از زبان ولى‌اللَّه الاعظم پرداخته، و با محور قرار دادن نهج البلاغه، به شرح بحث ولايت پرداخته است.

در بحث‌هاى مقدماتى، سخنى كوتاه در باره وجود امير المؤمنين عليه السلام بيان كرده و اشاره‌اى به‌عظمت نهج البلاغه نموده است. سپس، به «ولايت» از لحاظ واژه و ريشه پرداخته است.

مطالب بخش بعدى، در باره اقسام ولايت است. وى، چهار قسم ولايت را عنوان كرده است: ولايت محبت، ولايت امامت، ولايت تكوينى و ولايت تشريعى.

در قسم اوّل، در باره ضرورت حب اهل بيت عليهم السلام، اين كه حب آن بزرگواران اجر رسالت و ناشى از حب حق است، در باره رمز حب على عليه السلام و اين‌كه دوستى وى ايمان و دشمنى وى نفاق است، سخن گفته است.

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 386
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست