responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 339

پيشينه تاريخى بحث عقل و احاديث مربوط به آن را در چهارمين فصل مورد توجّه قرار داده است. در فصل پنجم، بحث مفهوم عقل در احاديث كتاب العقل و الجهل را مطرح كرده است. در فصل بعد، نظرات ملاصدرا را، به عنوان يك فيلسوف برجسته و شارح اين احاديث، مورد بررسى قرار داده، كه در شرح خود پس از ذكر شش معنا براى عقل، به تطبيق آن معانى با روايات پرداخته است.

401. مفهوم فتنه در قرآن كريم و «نهج البلاغه»

، حميد رضا صراف، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشكده الهيات و معارف اسلامى و ارشاد، دانشگاه امام صادق عليه السلام، استاد راهنما: دكتر عباس مصلايى پور، استاد مشاور: دكتر كامران ايزدى مباركه، 1384، 122 ص.

بررسى اين مطالب كه: واژه «فتنه» و واژگان هم‌ريشه آن، به چه معانى در قرآن كريم و نهج البلاغه به كار رفته است؟ آيا مى‌توان يك جامع معنايى را، به عنوان وجه مشترك تمام آن معناها شناسايى كرد؟ ارتباط واژه «فتنه» با واژگان قريب المعناى آن، مانند بلا در قرآن كريم چيست؟ واژه «فتنه» و هم‌ريشه‌هاى آن در نهج البلاغه و قرآن چه نسبتى با هم دارند؟ اساس اين تحقيق را تشكيل مى‌دهد كه نگارنده، پس از مقدمه در چهار فصل بدان پرداخته است:

وى، نخست اين واژه را از ديد لغويان و مفسّران بررسى نموده، و سپس با واژگان مترادفش از قبيل «بلا»، «امتحان»، «آزمايش»، «عذاب»، «گمراهى» و «ضلالت»، «مصيبت» و «بلا»، كه در قرآن كريم آمده است، مقايسه كرده است.

سپس، همين معانى را در نهج البلاغه جستجو كرده و نخست، مشتركات بين قرآن و نهج البلاغه و بعد واژه‌هاى مختص هر يك را توضيح داده است.

402. مفهوم قرض و قرض الحسنه و جايگاه آن در قرآن و حديث و مقايسه آن با فرهنگ جارى جامعه‌

، جواد بيك‌محمّدى، كارشناسى ارشد الهيات، دانشگاه امام صادق عليه السلام، استاد راهنما: دكتر محمّد على لسانى فشاركى، استاد مشاور: دكتر كامران ايزدى مباركه، 1381، 307 ص.

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 339
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست