responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 340

زمينه تحقيق در اين رساله، تدبر و دقت در آيات و روايات مربوط به قرض الحسنه، و استخراج يك تعريف جامع و مانع قرآنى- حديثى از قرض الحسنه است. اهداف كلّى نگارنده در اين رساله، در پاسخ به دو پرسش خلاصه مى‌شود: تعريف قرض الحسنه در بيان قرآن و حديث چيست و جايگاه آن كدام است؟ آيا فرهنگ قرض الحسنه در جامعه كنونى، با مفهوم قرآنى- حديثى آن سازگار است؟

اين پژوهش، در دو فصل با بخش‌هاى مختلف تأليف يافته است:

در فصل اوّل، ضمن بررسى معناى لغوى و اصطلاحى «قرض الحسنه»، رابطه قرض با دِين، و تفاوت عقد قرض با ساير عقود، به موضوع قرض الحسنه در قرآن كريم و احاديث، و در نظام اخلاقى اسلام پرداخته، و برخى از دستاوردهاى تربيتى- روانى آن را توضيح داده است.

عنوان فصل دوم، تفاوت‌هاى مفهوم قرآنى- حديثى قرض الحسنه با مفهوم رايج آن در جامعه اسلامى است. مفهوم قرض الحسنه از ديدگاه قرآن و حديث و فوايد و آثار آن، مفهوم رايج قرض الحسنه در جامعه اسلامى، عملكرد بانك‌ها در اين خصوص و شيوه پرداخت وام قرض در صندوق‌هاى قرض الحسنه و تاريخ تشكيلات مربوط به آن را، در اين فصل توضيح داده است.

بررسى موانع و راه‌هاى ترويج فرهنگ قرض الحسنه، از بحث‌هاى پايانى اين رساله است. ضميمه‌هاى رساله نيز عبارت‌اند از: بيانات امام خمينى رحمه الله در جمع مديران صندوق‌هاى قرض الحسنه، نظرسنجى از مردم تهران در باره فرهنگ قرض الحسنه و صندوق‌هاى قرض الحسنه خصوصى.

403. مفهوم و جايگاه شادمانى در بيان قرآن و حديث‌

، محمّد قادرى بانى، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس، استاد راهنما: دكتر محمّد على مهدوى‌راد، استاد مشاور: دكتر نهله غروى نايينى، 1381، 276 ص.

رد اين ديدگاه كه شادمانى، مساوى با لذت‌گرايى است، اثبات اين كه شادى، نه تنها ضدّ ارزش نيست بلكه خود نيز يك ارزش مى‌باشد و هيچ يك از انواع ظهور و بروز شادى‌هاى در چهارچوب شرع توسط شرع ممنوع نشده، موضوع‌هاى مورد بحث اين پايان‌نامه است.

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 340
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست