responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 299

فصل دوم، در باره كاربرد معناى فتنه در قرآن است. فتنه در قرآن با لغت‌هاى مترادفى استعمال شده، كه از اين قبيل است لغت‌هاى «ابتلا»، «امتحان»، و امثال آن. در قسمت دوم اين فصل، ديدگاه مفسّران در اين باب بررسى شده، كه تقريباً بيشترِ اين فصل را ذكر آيات قرآن كريم و نظرات تفسيرى در بر مى‌گيرد.

فصل سوم، در باره اسلام و فتنه بنى اميه است. در اين فصل، مصنف با اشاره به آيات مربوط به پيشگويى‌هاى قرآن در باره فتنه امويان، نظر مفسّران را در باب تفسير اين آيات بيان مى‌كند.

در فصل چهارم، مسئله آينده‌نگرى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و هشدار آن وجود مقدس را در اين باب بيانگر مى‌شود و در يك نگاه، نمادهاى فتنه در عرصه عمل را معرفى مى‌كند.

فصل پنجم، در زمينه خاستگاه‌هاى فتنه و راه‌هاى رهايى از تنگناى فتنه‌هاست. اين فصل، از بخش‌هاى متعددى تشكيل شده، مانند شناخت خاستگاه‌هاى فتنه، پيروى از خواهش‌هاى نفسانى، بدعت‌ها و نوآورى‌هاى بى‌بنياد، راه‌هاى نجات از تنگناى فتنه‌ها.

353. فرشتگان در آينه قرآن و حديث و اديان الهى ديگر

، سيّد مرتضى موسوى گرمارودى، دكترى علوم قرآن و حديث، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد علوم و تحقيقات/ تهران)، استادان راهنما: دكتر سيّد محمّد باقر حجتى و دكتر على مهدى‌زاده، استاد مشاور: دكتر عليرضا فيض، 1381، 271 ص.

تبيين واژه «مَلَك» در زبان و متون دينى مختلف، توضيح ماهيّت فرشتگان، بحث ايمان يا عدم ايمان فرشتگان، و جايگاه اين موجودات الهى در قرآن و حديث، از جمله مطالب مورد تحقيق نگارنده در اين پايان‌نامه است.

نگارنده، پايان‌نامه خود را با مقدمه و نه فصل و خاتمه تنظيم نموده است:

پژوهش، با بررسى واژه «مَلَك» و ساختارهاى ديگر آن آغاز مى‌شود. چون واژه «فرشته» ترجمه فارسى واژه «مَلَك» است، نظر لغت‌شناسان متقدم و معاصر را نيز در اين باب بيان داشته و اين واژه را در مذاهب غربى، بويژه مسيحيت، و در دين صابئين مورد بحث و بررسى قرار مى‌دهد. در فصل دوم، ماهيّت فرشتگان را، از جنبه‌هاى مختلف، خصوصاً قرآن و حديث، مورد بررسى قرار مى‌دهد، و آراى مفسّران، متكلمان، فلاسفه و اديان الهى را، به تفكيك، مورد پژوهش قرار مى‌دهد.

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 299
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست