responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 298

در فصل دوم، به بررسى غلات در تاريخ پرداخته، تعريف غلات و فرقه‌هاى آنان در كتب ملل و نحل، تحليل و تعداد فرقه‌هاى شيعه و غلات، از بحث‌هايى است كه در اين فصل به آنها پرداخته است.

در فصل سوم، با عنوان غلات در آينه عقيده و عمل، به بررسى عقايد غلات پرداخته، كه از جمله اين اعتقادات، اعتقاد به الوهيت اشخاص، اعتقاد به نبوت ائمه عليهم السلام يا اشخاص ديگر، عقيده به حلول، اعتقاد به تناسخ، عقيده به تشبيه و عقيده به تفويض است.

وى، در آخرين فصل، تأثيرات غلات بر تاريخ شيعه را توضيح مى‌دهد. تأثير در تخريب چهره ائمه عليهم السلام، تخريب وجه اصحاب ائمه عليهم السلام، و تأثير غلات در آلوده كردن قيام‌ها و شورش‌هاى اهل بيت عليهم السلام و طرفدارانشان را توضيح داده است.

رين بحث رساله، در باب غلات و حديث‌سازى است. نگارنده، نخست چگونگى تدوين حديث در شيعه را توضيح داده و سپس، چگونگى حديث‌سازى غلات و چگونگى مبارزه شيعه با حديث‌سازى غلات و نتيجه آن را شرح و بسط داده است.

به لحاظ ارتباط نزديك اين بحث با علم رجال، نگارنده نقش غلات در علم رجال را نيز به ميان آورده، و ضمن بيان اختلاف در معناى غلو و درجات غلو ميان علماى رجال، نزاع قمى‌ها و بغدادى‌ها و راه يافتن اجتهاد در علم رجال را بيان نموده است.

352. فتنه از نگاه قرآن و حديث‌

، على‌اصغر يساقى، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس، استاد راهنما: دكتر محمّد على مهدوى‌راد، استاد مشاور: دكتر سيّد محمّد باقر حجتى، 1379، 194 ص.

بيان ديدگاه‌هاى مفسّران در باره فتنه، تبيين درستى و نادرستى آنها، تحقيق در مراد خداوند از بيان فتنه با توجّه به قرآن و حديث؟ بيان ابزارها و لوازم فتنه و پيامدهاى آن، و نشان دادن موضع مؤمن در رويارويى با فتنه و جريان‌هاى برخاسته از آن، هدف نگارنده پايان‌نامه است.

اين پژوهش، در پنج فصل سامان يافته است:

نگارنده، نخست كلّيات بحث را مطرح كرده، وسپس به تبيين معناى فتنه پرداخته و آن را در ميان مفاهيم قرآنى و بحث‌هاى فرهنگى از اهمّيّت خاصى برخوردار دانسته است.

وى، با بيان فرضيات و كاربرد اصطلاحى اين واژه و بيان ويژگى‌هاى آن، هدف از تحقيق در اين مورد و روش تحقيق خود را بيان كرده است.

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 298
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست