responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 265

شناخت هرچه بيشتر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از منبعى مطمئن و قابل اعتماد، مانند نهج البلاغه، از جمله مباحثى است كه نگارنده در صدد بيان آن است.

وى، پژوهش خود را به سه فصل تقسيم نموده است:

در فصل اوّل، با توجّه به اهمّيّت هدايت انسانى و نقش عمده پيامبران، موضوع «پيامبرى در طول تاريخ» را از ديدگاه امام على عليه السلام بررسى مى‌كند. پس از بحث لزوم بعثت انبيا و بيان ديدگاه‌هاى مختلف در اين زمينه، ديدگاه امام على عليه السلام را در اين باره متذكر مى‌شود.

سپس، با توضيح اين كه هدايت الهى، مداوم و عمومى است، اهداف بعثت پيامبران را توضيح داده و ضمن برشمردن ويژگى‌هاى پيامبران، به بحث خاتميت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله پرداخته است.

در فصل دوم، به منظور درك بهتر عظمت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و دين مبين اسلام، با عنوان در آستانه ظهور، زمان و مكان بعثت آخرين رسول خدا را در سه بخش، از نظر فرهنگى، اعتقادى و اجتماعى بررسى نموده و ضمن آن، خصوصياتى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و دعوت ايشان را نيز روشن كرده است.

موضوع پژوهش وى در فصل سوم، خصوصيتى ويژه دارد و آن، بيان ويژگى‌هاى فراوانى از پيامبر صلى الله عليه و آله، از قبل تولد تا دوره رسالت است، كه با عنوان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سيره و سنّت نبوى از ديدگاه علوى، شكل گرفته است. در پايان اين فصل نيز بحثى را در باره درود و صلوات بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مطرح كرده، و نظر مفسّران را در مورد آيه صلوات در قرآن، انواع صلوات و معانى آن، خصوصيات شيفتگان پيامبر صلى الله عليه و آله يا اهل صلوات، شايستگى‌هاى پيامبر صلى الله عليه و آله براى درود خداوندى و سرانجام، اهمّيّت صلوات و نحوه آن را توضيح داده است.

314. شناخت در «نهج البلاغه»

، مصطفى عزيزى، كارشناسى ارشد فلسفه و كلام اسلامى، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه قم، استاد راهنما: دكتر احمد عابدى، استاد مشاور: حجة الاسلام سيّد احمد رضا شاهرخى، 1381، 176 ص.

اين رساله، پژوهشى است پيرامون معرفت‌شناسى از ديدگاه نهج البلاغه، و بررسى پاسخ به اين پرسش‌ها است: حقيقت شناخت از ديدگاه نهج البلاغه چيست؟ اقسام شناخت از ديدگاه نهج البلاغه چيست؟ قلمرو شناخت با تمام اقسامش چيست؟ ابزارهاى شناخت از ديدگاه نهج البلاغه كدام‌اند؟ ملاك صدق و كذب در شناخت چيست؟

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 265
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست