responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 180

بخش دوم اين پژوهش، مربوط است به جايگاه تساهل و تسامح در قرآن و حديث، كه آن را به پنج فصل تقسيم نموده است. سعى نگارنده بر اين بوده تا در اين بخش، علاوه بر ذكر مصاديق تساهل و تسامح در اسلام، نظر قرآن و حديث در اين باب را در پنج حوزه مهم دين تبيين و تنقيح كرده، درستى و نادرستى نظرات متفكران را با ترازوى قرآن و حديث، در خصوص موضوع مذكور محك زند.

212. تصحيح و تحقيق كتاب «العقل والجهل» من النسخة الخطية لكتاب «الشافى فى شرح اصول الكافى»، تأليف ملا خليل قزوينى (1089 ه. ق)

، نفيسه شبيرى، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشكده اصول دين قم، استاد راهنما: دكتر محمّد على مهدوى‌راد، استاد مشاور: دكتر احمد عابدى، 1383، 238 ص.

تحقيق و تصحيحِ بخشى از يكى از شروح با ارزش كتاب شريف كافى، تأليف ثقة الاسلام محمّد بن يعقوب كلينى، به نام الشافى فى شرح اصول الكافى، تأليف ملا خليل قزوينى، مطالب اين رساله را تشكيل مى‌دهد.

اين بخش از كتاب كافى، كه به كتاب عقل و جهل موسوم است، مشتمل بر 34 حديث ارزشمند در مورد اهمّيّت عقل و علوّ شأن عقلا و نقص جهل و بى‌ارزشى جاهلان است.

نگارنده رساله، ابتدا مقدمه‌اى در معرفى كتاب كافى و مؤلف و شارح آن و نيز شيوه تحقيق ارائه نموده و سپس، بخش مورد نظر از كتاب الشافى را همراه با برخى حواشى ذكر كرده است. آنچه وى در اين تحقيق انجام داده، به طور خلاصه به قرار زير است:

1. مقابله متن كافى با نسخه‌اى كه توسط آية اللَّه شبيرى زنجانى، با بيش از 10 نسخه معتبر مقابله شده است؛ هر جا بين نسخه اصل و نسخه يادشده، اختلافى وجود داشته و تفاوت در معنا ايجاد كرده، مورد اختلاف را در پاورقى با عبارت «فى بعض النسخ» آورده است.

2. مقابله نسخه اوّل «اصل» با نسخه «ل»، آنچه كه در نسخه «ل» وجود نداشته و در «اصل» بوده، با علامت (ل»-) وهرجا كه در نسخه «ل» اضافه شده كه در «اصل» خط خورده و يا وجود ندارد، با علامت ( «ل»+/) آورده است.

3. تقطيع و ويرايش متن؛

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 180
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست