responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 179

اين مجموعه، ترجمه كتاب لمعة من بلاغة الحسين عليه السلام، تأليف سيّد مصطفى موسوى آل اعتماد است، كه اولين مجموعه، شامل بيانات آثار پراكنده حضرت سيّد الشهدا عليه السلام، به سبك نهج البلاغه است.

هدف نگارنده، در اين مجموعه، علاوه بر تحقيق و ترجمه و اظهار بلاغت اين سخنان، بيان دانش‌هاى عظيم، و يادآورى مناسبت‌هاى تاريخى، و عبرت‌هايى است كه در اين كلمات وجود دارد.

وى، قبل از هر چيز به بررسى سند سخنان پرداخته، و سپس، آن را ترجمه كرده است.

بخش اوّل اين رساله، شامل خطبه‌هاى آن حضرت، بخش دوم، در بر گيرنده نامه‌هاى ايشان، و بخش سوم، در باره كلمات قصار آن بزرگوار است.

در پايان، سخنان امام حسين عليه السلام پيرامون حضرت حجت (عج) و علائم ظهور آن حضرت را ارائه كرده است.

211. تساهل و تسامح از ديدگاه قرآن و حديث‌

، سيّد عبد الرضا توليت، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشكده اصول دين قم، استاد راهنما: دكتر احمد عابدى، استاد مشاور: دكتر عبد الرضا زاهدى، 1383، 193 ص.

نگارنده، به پاسخ سؤالاتى در خصوص تساهل و تسامح است؛ سؤالاتى مثل اين كه: آيا تساهل و تسامح به نفع دين است يا به ضرر دين؟ تساهل و تسامح، در ارزش‌هاى اخلاقى و معنوى چه نقشى را ايفا مى‌كند؟ تساهل و تسامح چه حدودى دارد و آن حدود را چه مرجعى تعيين مى‌كند؟ چرا بسيارى از متوليان دينى با مقولاتى مثل آزادى و تساهل و تسامح مخالفت مى‌كنند؟ آيا تساهل و تسامح در عصر بى‌ايمانى پديد مى‌آيد، و يا در عصر ايمان و اعتقاداتِ متعصبانه؟ اين پايان‌نامه، مقدمه و دو بخش دارد:

در مقدمه رساله، به هفت مطلب پرداخته كه عبارت‌اند از: معرفى موضوع، انگيزه انتخاب موضوع، اهداف تحقيق، فرضيات يا سؤالات تحقيق، روش تحقيق، اركان پايان‌نامه و پيشينه تحقيق.

بخش اوّل رساله، مربوط است به كلّيات پژوهش، كه آن را به سه فصل تقسيم نموده است: توضيح واژگان و مفردات تحقيق، تساهل و تسامح در اصطلاح، خاستگاه تساهل و تسامح در اسلام و غرب، كه در هر كدام از اين فصول، بحث‌هايى در باب موضوع تساهل و تسامح را، به طور مفصّل مطرح كرده است.

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 179
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست