responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 178

را در قالب نوزده باب گنجانده، كه شامل موضوعات اخلاقى، فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى و سياسى است.

209. ترجمه و تحقيق «قرب الإسناد»

، عبد اللَّه بن جعفر حميرى، رضوان ايرجى‌زاد، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال)، استاد راهنما: على اكبر غفارى، استاد مشاور: دكتر سيّد بابك فرزانه، 1379، 114 ص.

محتواى اين رساله، پاره‌اى از اخبارى است كه از امام جعفر صادق عليه السلام نقل شده، و به نام قرب الإسناد إلى الصادق عليه السلام مشهور است. اين كتاب، يكى از سه كتابى است كه عبداللَّه حميرى نگاشته است. او از ياران امام هادى و امام حسن عسكرى عليهما السلام بوده است.

نگارنده، رساله خود را در دو بخش عمده سامان داده است:

در بخش اوّل، كتاب قرب الإسناد و مؤلف آن را معرفى مى‌نمايد، و مباحث مختلفى در شرح حال، شخصيت و جايگاه علمى مؤلف، معرفى كتاب و انتساب آن به اين مؤلف، مقام و موقعيت او در بين دانشمندان مسلمان مطرح مى‌سازد.

در بخش دوم، متن كتاب قرب الإسناد را در هفت فصل با اين عناوين: دعا و مناجات ائمه معصومان عليهم السلام، احاديث تفسيرى، ايمان و كفر، معرفى اصحاب خاص پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، دوستى و محبت به خاندان نبوت، قيامت و زندگى پس از مرگ، احكام و عبادات و معروف‌ها و منكرها، امرها و نهى‌ها، آورده و آن را ترجمه نموده است. در ذيل بعضى از روايات، براى دستيابى به مفهوم مورد نظر خود توضيحاتى نيز داده است. گذشته از آن، ذكرها و مناجات امامان معصوم عليهم السلام را نيز اعراب‌گذارى كرده، و در فصل‌هاى ديگر هم در حد شناسايى بعضى از كلمات، اعراب آن را منظور داشته است.

اخبار اين كتاب را به طور نسبى، با اخبار كتب روايى معتبر شيعه مطابقت داده، و آن روايات را در پاورقى مستند ساخته است.

210. ترجمه و تحقيق كتاب «لمعة من بلاغة الحسين عليه السلام»

، مرجانه شريف مجد پور، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال)، استاد راهنما: دكتر منصور پهلوان، استادان مشاور: على اكبر غفارى‌صفت و دكتر محمّد غفرانى، 1377، 188 ص.

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 178
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست