responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 75

به لطف خداوند و با رهنمودهاى حضرت امام، تلاش فراوانى در جهتِ اصلاح قوه قضائيه صورت گرفته است.

فرمان هشت مادّه‌اى حضرت امام نيز در اين زمينه، بسيار راه‌گشا بود.

دشمنان انقلاب اسلامى كه گاه با انفجار يك بمب، دويست نفر از افراد بى‌گناه و غير نظامى را به قتل مى‌رسانند، تبليغات فراوانى عليه قوه قضائيه ايران انجام مى‌دهند. از جمله مى‌گويند: در ايران بدون محاكمه و بدون مجوز قانونى، زن‌هاى حامله و بچه‌ها را شبانه اعدام مى‌كنند.

من اين نكته را خدمت شما عرض مى‌كنم كه قوانين كيفرى در حال تصويب است.

يك پرونده اعدام، حد اقل دو بار به وسيله چهار نفر و حد اكثر شش بار مورد مطالعه قرار مى‌گيرد و در باره آن، رأى داده مى‌شود.

نخست در دادگاه ابتدائى، يك نفر مجتهد و يك نفر حقوقدان، پرونده را مطالعه مى‌كنند و پس از مشورت، نظر خودشان را همراه با دليل و استدلالشان مى‌نويسند؛ اما اين دو نفر اول، حقّ رأى دادن و حكم دادن را ندارند، هر چند كه محكوم يا ولىّ محكوم اعتراضى هم نداشته باشند.

پس از بررسى پرونده در دادگاه ابتدائى، پرونده به ديوان عالى كشور فرستاده مى‌شود.

در آنجا يك نفر مجتهد يا كسى كه حد اقل مدت ده سال، درسِ خارج خوانده باشد، به همراه يك قاضى عالى رتبه، هر دو بايد پرونده را بخوانند و پس از مطالعه آن، نظر خود را بنويسند.

اگر نظر اولْ ابرام شد، پرونده به محكمه بر مى‌گردد و انشاء حكم مى‌شود؛ اما اگر حكم نقض شد، ممكن است لازم شود حدود چهار يا شش قاضى ديگر روى پرونده نظر بدهند تا حكمْ قطعى شود. سيرى را كه خدمتتان عرض كردم، مسير رسيدگى به پرونده‌هاى اعدام است. در هيچ جاى دنيا پرونده‌ها را با اين دقت و موشكافى رسيدگى نمى‌كنند.

موضوع ديگرى كه به آن مى‌پردازم، مربوط به جذب نيرو در ادارات و نهادهاى مختلفِ كشور است. براى اينكه همه سخنان امروز من، در جهت ستايش و تأييد وضعيتِ موجود نباشد، اين انتقاد سازنده را هم خدمتتان عرض مى‌كنم.

كشور ما به شدت نيازمند به نيروهاى انقلابى و متخصص است. با وجود اين، بر خلاف تمايل شديدى كه ما به جذب اين گونه نيروها داريم، در برخى از موارد هنوز اين نيروها جذب نشده‌اند و اگر جذب شده‌اند، كار مهمّى به آنها سپرده نشده است.

ما مى‌خواهيم تمام نيروهاى مفيد، جذب شوند و به جاى اينكه برخى افراد، سه يا پنج شغل داشته باشند، هر نفر تنها مسئولِ يك كار باشد تا بتواند آن كار را به طور شايسته و مناسب انجام دهد و كارها بهتر پيشرفت كند.

ما مى‌خواهيم نيروهاى ارزنده‌اى كه در خارج از كشور هستند، به ايران باز گردند.

به نيروهاى انقلابىِ خارج از ايران و آنها كه انقلابى نيستند، اما ضد انقلاب هم نيستند و با واهمه‌هاى بدون دليلى از ايران خارج شده‌اند، به همه آنها مى‌گوييم: به ايران باز گرديد.

رها كردن سرزمين اسلام و بيرون رفتن از ايران، «تَعَرُّب بَعْدَ الهِجْرَة»[1] و عملى حرام است. شما مسلمان هستيد، به ايران باز گرديد و به كشور و مردم خودتان خدمت كنيد.

برخى از نيروهاى ايرانىِ مقيم خارج،


[1]-/ تعرُّب بعد از هجرت، به معناى روى برگرداندن‌از اسلام پس از هجرت كردنِ آغازين به سرزمين اسلام و مسلمان شدن است. اين عمل از گناهان شمرده شده است.

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 75
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست