responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 721

اين سوگندها كافى است؟ آيا نديده‌اى كه پروردگارِ تو با قوم عاد چه كرد؟ با ارم كه ستون‌ها داشت؟ و همانند آن در هيچ شهرى آفريده نشده بود و قوم ثمود كه در آن وادى سنگ‌ها را مى‌بريدند. و قوم فرعون آن دارنده ميخ‌ها، آنها در بلاد طغيان كردند و در آنها به فساد در افزودند. و پروردگارِ تو تازيانه عذاب را بر سرشان فرود آورد؛ زيرا پروردگارت به كمينگاه است.]

عِبادَ اللَّه! اتَّقُوا اللَّهَ فَانَّ التَّقْوى‌ خَيْرُ الزَّادِ.

بندگان خدا! بندگان خوب و صالح و پرهيزكارِ خداوند باشيد. تقوا پيشه كنيد. تقوا در دنيا و آخرت، بهترين زاد و توشه است.

شك و ترديد را از بين مى‌بَرَد و انسان را اهل يقين مى‌كند. تقوا، قلب و فكر و باطنِ انسان را با نور هدايتْ روشن مى‌كند. انسان را از ظُلُمات و تاريكى‌ها نجات مى‌دهد و زندگىِ انسان را نورانى مى‌كند.

آيات مباركه‌اى كه در اوّلِ خطبه تلاوت كردم، از آياتِ مشكل قرآن هستند.

افرادى كه اهل مطالعه و تفسير و ترجمه قرآن هستند، مى‌دانند كه ترجمه اين آيات، چندان آسان نيست. ترجمه تقريبىِ اين آيات چنين است:

سوگند به صبح، سوگند به شب‌هاى ده‌گانه، سوگند به جُفت و تك، سوگند به شبْ وقتى كه حركت كرده و رو به تمام شدن است، آيا اين مطلب براى خردمندان و صاحبانِ عقل و فهم، سوگند دارد؟

آيا شما نديديد كه خداوند با طايفه عاد كه كاخ‌ها و قصرهاى بى نظيرى داشتند كه مانند آن در هيچ جاى ديگر به وجود نيامده بود، چه كرد؟ آيا شما نديديد كه خداوند با طايفه ثمود كه آن همه قدرت داشتند كه در بيابان‌ها، دلِ سنگ‌ها را تراشيده بودند و براى خود پناهگاه‌ها ساخته بودند، چه كرد؟

آيا شما نديديد كه خداوند با فرعون كه در كشورها طغيان كرد و فساد بر پا نمود چه كرد؟

آيا نديديد كه عاقبتِ كارش به كجا رسيد و خداوند چگونه تازيانه‌هاى بلا را بر آنان نازل كرد. خداوند همواره در كمينِ ستمگران، عصيانگران و مخالفانِ حق و حقيقت است.

آيا خداوند نمى‌توانست آن بلايى را كه بر سرِ عاد و ثمود و فرعون نازل كرده بود، بر سرِ شوروى نيز نازل كند؟ آيا ديديد كه شوروىِ به آن بزرگى كه دومين قدرتِ جهنمىِ اتمى روى زمين بود، بدون هيچ درگيرىِ نظامى چگونه از هم فرو پاشيد؟

وقتى كه گفته مى‌شود خداوند فلان مستكبر را با پشه يا باد يا آب و سيل از بين بُرد، شما تعجب نكنيد؛ زيرا خودتان ديديد كه خداوند، شوروى يعنى كشورى به آن بزرگى را حتى بدون استفاده از پشه، باد، سيل، توفان يا يك بحران طبيعىِ ديگر و يا حتى بدون انفجارِ يك موشك يا شليكِ يك تير، زير و رو كرد. (تكبير نمازگزاران)

اين، سنّت عمومى، همگانى، ازلى، ابدى و دائمىِ خداوند در جهان هستى است و استثناپذير نيست. خداوند مى‌فرمايد آيا انسانِ خردمند در اين مطلبْ ترديد مى‌كند تا لازم باشد كه ما براى او به صبح و شب، شب‌هاى ده‌گانه، خشك و تر و به جفت و تك قسم بخوريم؟! خداوند در كمين است.

يكى از كارهاى بسيار مفيد و سودمندى كه در نظام جمهورى اسلامى صورت گرفته، اين مراسمى است كه هر سال براى بزرگداشت سالگرد مناسبت‌هاى مختلف برگزار مى‌شود.

اين مراسم، تجديد خاطره حوادث گذشته مانند بحران‌ها، فداكارى‌ها، شهادت‌ها، جنگ‌ها، اسارت‌ها و پيروزى‌ها است.

مراسم ايام دهه فجر، روز قدس، هفته وحدت، سالگرد روز اشغال لانه جاسوسى و مراسم ديگر كه به فضل پروردگار كم هم نيستند، بسيار مراسم خوبى هستند. بايد قدرِ

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 721
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست