كه در آن، گلها روييده و غنچهها شكوفا شده است و هيچ خارى در ميانِ شما ديده نمىشود.» ظاهر ابتدايىِ اين روايت نيز برداشتِ ذهنىِ ما را- كه در دوران پيامبر صلى الله عليه و آله مسلمانانْ همه يكپارچه بودند و اختلافِ مذاهب پس از رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ايجاد شد- تأييد مىكند.
مطالعه عميق و بررسى شواهد قطعىِ تاريخى ثابت مىكند كه ريشههاى اختلافِ مذاهب از زمان خود رسول اللّه صلى الله عليه و آله به وجود آمدند و پس از رحلتِ پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، مردم به فرقههاى مختلف تقسيم شدند. حافظ نيز مىگويد:
جنگ هفتاد و دو ملت، همه را عذر بنه
چون نديدند حقيقت، رهِ افسانه زدند
دوران رسالت پيامبر بزرگ اسلام، نزديك به بيست و سه سال طول كشيد. قبل از هجرت از مكه به مدينه، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله با مشكلات و سختىهاى فراوان روبرو بودند.
اما پس از هجرت به مدينه، كم كم اسلام قدرت يافت و جامعه كوچكِ اسلامى به وجود آمد. به مرور زمان، هيئتهاى نمايندگىِ قبايل مختلف براى مذاكره و مسلمان شدن، به مدينه آمدند و آيات سوره نصر در جامعه متحقق شدند:
[سخن از روى هوى نمىگويد. نيست اين سخن جز آنچه بدو وحى مىشود.]
دسته اول معتقد بودند كه پيامبر صلى الله عليه و آله متصل به جهان غيب است. با وحى ارتباط دارد. حرفِ او، حرفِ خدا است. پس مخالفت با نظرياتِ ايشان جايز نيست و هر چه پيامبر صلى الله عليه و آله مىگويد، هر چند با محاسباتِ عقلهاى ناقصِ ما هم تطبيق نكند، بايد پذيرفت و پيروى نمود.
دسته دوم هم نماز مىخواندند.
روزه مىگرفتند. حتى كشته و شهيد هم مىدادند اما مطيع محضِ پيامبر صلى الله عليه و آله نبودند.
آنها معتقد نبودند كه هر چه پيامبر صلى الله عليه و آله بگويد، درست است و همچون فرمانِ خداوند است.
بهترينهاى آنها گاهى اوقات به پيامبر صلى الله عليه و آله عرض مىكردند: اتَأْمُرُنى يا رَسُولَ اللَّه؟
يعنى اين مطلبى را كه به من فرموديد، آيا مأمور و مجبور به انجام آن هستم؟
بعضى از افرادِ گروه دوم مىگفتند:
«كُنَّا زَميلَ مُحَمَّدٍ» (صلوات نمازگزاران)، يعنى ما نيز همرديفِ پيامبر صلى الله عليه و آله بوديم.
ابن عباس مىگويد: من بر آن فرد وارد شدم.
ديدم يك چوب دستى را بر زمين گرفته و چانه خود را بر آن تكيه داده و مىگويد:
«كُنَّا زَميلَ مُحَمَّدٍ».
يعنى برخى از افرادِ گروه دوم، معتقد بودند كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نيز فردى مانندِ آنها است كه با مشاركتِ آنها و به كمكِ