responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 658

حفظ كنيم؛ اما چگونه مى‌توانيم اين كار را انجام دهيم؟

براى حفظ و نگهدارى انقلاب، ممكن است راه‌هاى مختلفى پيشنهاد شود.

اولين راهى كه به نظر من مى‌رسد آن است كه اصول انقلاب را بشناسيم، به آنها عمل كنيم و ديگران را هم دعوت كنيم كه به اصول انقلاب عمل كنند. بايد خودمان در عمل كردن به اصول انقلاب، پيشتاز و پيشاهنگ باشيم.

اگر خودمان به اين اصول عمل نكنيم، ديگران هم عمل نخواهند كرد.

برادران و خواهران گرامى! سروران عزيز! انقلاب ما يك پديده كورِ اجتماعى نيست.

انقلاب ما در زمينه مسائل اقتصادى، سياست خارجى، سياست داخلى، مسائل اجتماعى و امور اخلاقى، اصول خاصّ خود را دارد.

اين انقلاب، يك باره و يك شبه به وجود نيامده است بلكه بر اساس يك سلسله اصولِ مشخص، متحقق شده است. همه ما و نه فقط گروهى از روحانيون و مسئولان كشور، بايد اصول انقلاب در زمينه‌هاى مختلفْ مانند مسائل سياسى واقتصادى را بشناسيم تا بتوانيم به آن اصول عمل كنيم.

در مورد سياست خارجى، اولين اصل انقلابِ ما، لزومِ به دست آوردن و حفظ استقلال ملى و دفاع از كشور در برابر استكبار جهانى است. در زمينه سياست خارجى، استقلال ملى مهم‌ترين اصلِ انقلاب است.

در زمينه سياست داخلى نيز يارى كردن و كمك به مستضعفين و برطرف كردن فقر و استضعاف، مهم‌ترين اصل انقلاب است.

در مسائل اقتصادى نيز، انقلاب به دنبال اجراى اقتصاد اسلامى است كه با اقتصاد سرمايه‌دارى و سوسياليستى كاملًا متفاوت است. در اقتصاد سرمايه‌دارى، تقربياً تمام مالكيّت و تصميم‌گيرى‌هاى اقتصادى در اختيار بخش خصوصى و در اقتصاد سوسياليستى امور مذكور در دستِ دولت است.

اما اقتصاد اسلامى، راهِ ميانه و معتدلى را انتخاب كرده و دولت و مردم هر دو به طور مشتركْ مالكيّت و تصميم‌گيرى‌هاى اقتصادى را در اختيار دارند.

در زمينه مسائل اجتماعى و فرهنگى نيز انقلاب داراى يك فرهنگ اصيل است و خواهان احياى تفكر اصيل اسلامى، اسلام ناب محمّدى و احياى ارزش‌ها و سنت‌ها و اصول اخلاقى و آموزش و پرورشِ اسلام است.

اگر بخواهيم اصول انقلاب اسلامى ايران را به طور خلاصه بيان كنيم، بايد بگوييم:

اصول انقلاب اسلامى مردم ايران در سه مبارزه خلاصه مى‌شود؛ مبارزه با جهل، مبارزه با فقر و مبارزه با ظلم.

ما موظفيم كه با جهل مبارزه كنيم و سطح دانش و بينش و تفكر مردم را بالا ببريم تا خودشانْ جامعه، مسائل سياسى، دوست و دشمن و راه نجات كشور را بشناسند و به سطح بالايى از شناختْ دست يابند. ما موظفيم كه با فقر مبارزه كنيم و فقر عمومى را ريشه‌كن سازيم. بايد ريشه‌هاى فقر را بخشكانيم. ثروت بايد به طور عادلانه در ميان مردم و خانواده‌ها تقسيم شود. فاصله ثروت و درآمد بايد تا حدّ ممكن و معقول كاهش يابد كه اگر عده‌اى از زندگىِ كاملًا مرفه برخوردارند، ديگران نيز نيازمندى‌هاى زندگى‌شان تأمين شود.

همچنين مابايد با ظلم مبارزه كنيم تا در جامعه اسلامى، زورگو و تجاوزگر وجود نداشته باشد. اينها مهم‌ترين اصول انقلابِ ما هستند. ممكن است اصول ديگرى هم وجود داشته باشد.

اولين گامى كه ما در حفظ و پاسدارى از انقلاب مى‌توانيم برداريم، اين است كه خودمان به اصول انقلاب عمل كنيم. يعنى خودمان ظالم و جاهل نباشيم و به فقر،

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 658
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست