responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 657

من امروز به مناسبت سالگرد رحلت امام خمينى رحمه الله، مطالبى در باره سير تكاملى انقلاب، اصول انقلاب و پاسدارى از انقلابْ خدمتتان عرض مى‌كنم. امام خمينى رحمه الله سرمايه انقلاب، نعمتِ خداوند و يك موهبتِ آسمانى بود. من هم به همين مناسبت، سالگرد رحلتِ ايشان را براى بيانِ اين سخنانْ انتخاب كردم.

بر اساس پژوهش‌هاى انجام شده در تاريخ انقلاب‌ها، حركت‌هاى فكرىِ اصلاح‌طلبانه، تمدن‌ها و تاريخ اقوام گوناگون، همه اين جنبش‌ها و انقلاب‌ها داراى يك سير تكاملى هستند. دانشمندان جامعه‌شناس و فيلسوفان تاريخ نيز بر اين نكته تأكيد مى‌كنند.

جامعه‌شناسان و فيلسوفانِ تاريخ مى‌گويند:

هر چند در نگاهِ اول، به نظر مى‌رسد كه انقلاب‌هاى بشرى پديده‌هاى بى روحِ اجتماعى هستند؛ اما در واقعْ آنها مانند يك موجود زنده با شعور، داراى حيات و آثار حياتى هستند.

همان گونه كه انسان‌ها پس از متولد شدنْ داراى مراحلِ كودكى، نوجوانى، جوانى، ميانسالى و پيرى هستند، حركت‌هاى فكرى و انقلاب‌ها و تمدن‌ها نيز پس از ايجاد شدنْ همين مراحل را مى‌گذرانند.

يك انقلاب، پس از به وجود آمدن، دورانِ كودكى و نوجوانى را سپرى مى‌كند و با گذشتِ زمانْ طراوت مى‌يابد و چهره‌اش بازتر مى‌شود و روز به روز تكامل مى‌يابد تا آنجا كه هر كسى متناسب با وضعِ خود، از اين موهبتِ خداوند و از بركاتِ انقلاب، سهمى دريافت مى‌كند.

در نتيجه انقلاب‌ها و رشدِ آنها، چهره فرهنگىِ جامعه عوض مى‌شود. سنت‌ها و ارزش‌هايش دگرگون مى‌شوند. كمبودهايش رفع مى‌شود و راه تكامل در پيش مى‌گيرد.

قرآن كريم نيز بر مرحله‌مند بودن انقلاب‌ها تأكيد مى‌كند و مى‌گويد:

«لِكُلِّ امَّةٍ اجَلٌ»[1]

[هر امتى را مدّتِ عمرى است.]

قرآنْ كتاب تاريخ نيست؛ اما با بيان داستان‌هاى تاريخى در بيش از سيزده سوره قرآن مانند سوره‌هاى قصص، ابراهيم، يوسف، هود، نوح، آل عمران، يونس، كهف، نمل و ... ما را به مطالعه تاريخ و دقت در تاريخِ امت‌ها، انقلاب‌ها و پديده‌هاى اجتماع دعوت مى‌كند.

هدف قرآن اين است كه ما درك كنيم كه انقلاب‌ها و ساير پديده‌هاى اجتماعى چگونه به وجود مى‌آيند، چگونه رشد مى‌كنند و به بار مى‌نشينند و چگونه بيمار مى‌شوند و از بين مى‌روند؟

به لطف و عنايت پروردگار، مردم ما نيز انقلاب كردند. انقلابِ ما نيز تابع اصول و نواميس كلىِ همه انقلاب‌ها است.

ما بايد در حفظ و نگهدارى انقلاب تلاش كنيم و انقلاب را سرِ پا نگه داريم و جلوِ رشد و تكاملِ آن را باز بگذاريم. انقلابِ ما تا كنون با مشكلات فراوانى روبرو گرديده و با آنها مبارزه كرده و لطمه‌هايى بر آن وارد شده است؛ اما به لطف پروردگار، انقلاب ما هنوز زنده است، سرِ پاى خود ايستاده و راه تكامل را طى مى‌كند.

الحمد للّه اكثريت قاطع مردم ايران به انقلاب اسلامىِ خودشان علاقه‌مندند.

وظيفه يكايكِ ما، يعنى همه افرادى كه به انقلاب علاقه دارند، آن است كه اين انقلاب را حفظ كنيم.

امروز موضوع سخنِ من، اين است كه چگونه مى‌توانيم انقلاب را حفظ كنيم.

همه علاقه‌مندان دلسوز انقلاب در روزنامه‌ها و اطلاعيه‌ها مى‌نويسند كه بايد انقلاب را


[1]- سوره اعراف( 7)، آيه 34.

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 657
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست