پاسخ: عاقل و ديوانه بودن، عرفى است و تعريف فقهى ندارد.
[19] سؤال 19: چرا علما و مراجع تقليد و پيشوايان مسلمانان در يك زمان و عصر، از يك نفر بيشتر هستند، در صورتى كه در زمان حضرت رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم و بعد از آن حضرت، در زمان امامان عليهم السلام يك نفر به عنوان امام و پيشواى مؤمنان حكومت مىكرد؟
پاسخ: علما و پيشوايان دين با رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم و ائمه معصومين عليهم السلام فرق مىكنند. خداوند، آنها را در هر زمان يكى بيشتر قرار نداده بود؛ ولى علما اين چنين نيستند، چنان كه پيامبران پيشين هم اين چنين نبودند؛ يعنى در يك زمان بيش از يك پيغمبر وجود داشت.
[20] سؤال 20: سؤالى كه ذهنم را مشغول كرده اين است كه امروزه تعداد زيادى توضيح المسائل در جامعه ديده مىشود كه اكثر آنها مانند هم هستند. آيا بهتر نبود مانند گذشته، چهار پنج مرجع و توضيح المسائل مىبود تا مردم به راحتى بتوانند مرجع خود را انتخاب كنند؟
پاسخ: امروز عصر پيشرفت و ترقى علم و دانش است و در رشتههاى مختلف، مانند طب و ...، صاحب نظران فراوانى مىباشند و بسيارى بر خود لازم مىدانند كه نظريات و دانش خود را ارائه كنند. در عين حال دغدغه شما موضوع قابل توجهى است و مناسبترين راه براى رسيدن به اين هدف، آن است كه مردم در انتخاب مرجع تقليد، تحقيق بيشترى بنمايند و افراد برتر و صاحب تخصّص بيشتر را براى مرجعيت برگزينند.
[21] سؤال 21: توهين نمودن به مجتهد جامع الشرائط چه حكمى دارد و آيا موجب خروج از دين و حد مىشود؟
پاسخ: توهين به هر مؤمنى، تا چه رسد به مجتهد جامع الشرائط، حرام است؛ ولى موجب كفر و حد نمىشود؛ بلكه قابل تعزير است.