[56] سؤال 56: كسى كه مدتى از مجتهدى تقليد نموده و سپس متوجه شده كه مجتهد ديگرى اعلم است، آيا اعمال گذشتهاش صحيح است؟
پاسخ: در صورتى كه تقليد از مجتهد اول، بر اساس تحقيقات و موازين شرعى بوده و يا عمل مقلّد، مطابق با فتواى اعلم باشد، صحيح است.
[57] سؤال 57: بعضى از اعمال مقلّد، مانند نماز، روزه و حج يا بعضى از معاملات وى، بر طبق فتواى مرجع تقليدش باطل بوده است؛ ولى همين اعمال بعد از فوت مرجع و رجوع به حىّ اعلم، بر طبق نظر مرجع دوم صحيح است. آيا با اين فرض، مىتوان حكم به صحّت اين اعمال نمود؟
پاسخ: در فرض سؤال كه مرجع تقليد فعلى، اعلم است و حكم به صحّت نموده، صحيح است.
[58] سؤال 58: اگر عملى از مقلّد، مطابق با فتواى مرجع تقليدش باشد و پس از فوت مرجع و تقليد از مجتهد حىّ اعلم، همان عمل از نظر مجتهد ثانى باطل باشد، آيا اعاده عمل واجب است؟
پاسخ: در صورتى كه تقليد از مجتهد قبلى، طبق موازين بوده، صحيح است و اعاده ندارد.
[59] سؤال 59: آيا تقليد كردن از مجتهد غير اعلم، در مسائلى كه فتواى او موافق فتواى اعلم است يا مخالفت فتواى او با فتواى اعلم معلوم نيست، جايز است؟
پاسخ: در صورت علم به موافقت، جايز است و در غير اين صورت جايز نيست.
[60] سؤال 60: اگر مجتهد اعلم، تقليد از اعلم را واجب نداند، آيا مىتوان از غير اعلم تقليد كرد؟
پاسخ: در فرض سؤال، اشكال ندارد.
[61] سؤال 61: آيا بعد از تقليد نمودن از غير اعلم (به واسطه اين كه امكان شناخت اعلم