responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : استفتائات نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 172

پاسخ: در مفروض سؤال، اگر از ناحيه وضو و غسل اشكالى پيدا نشده باشد، نماز صحيح است؛ ولى براى نمازهاى بعد، موضع نجس را بشويد.

مباح بودن لباس‌

[683] سؤال 32: آيا نماز خواندن با لباسى كه خمس به آن تعلّق پيدا كرده يا با لباسى كه از مالى تهيه شده كه خمس آن را نداده‌اند، صحيح است يا باطل؟

پاسخ: اگر به عين لباس، خمس تعلّق بگيرد و خمس آن به ذمّه گرفته شود، تصرّف در آن و از جمله نماز خواندن با آن اشكال ندارد؛ ولى بدون به ذمّه گرفتن و يا پرداختن خمس آن، نماز در آن لباس صحيح نيست؛ و اگر با پولى كه خمس به آن تعلّق گرفته، لباس تهيه شده باشد، نماز با آن صحيح است؛ ولى بايد فوراً خمس پرداخت شود.

[684] سؤال 33: اگر كسى در وسط نماز بفهمد كه لباس او غصبى است، آيا مى‌تواند نمازش را ادامه دهد؟

پاسخ: اگر غير از آن لباس، ساتر ديگرى كه غصبى نيست داشته باشد، چنانچه بتواند بدون بر هم خوردن موالات فوراً لباس غصبى را در آورد، بايد لباس را بيرون آورد و سپس نماز را ادامه دهد و صحيح است، اگرچه بيرون آوردن لباس در غير ساتر فعلى، مبنى بر احتياط است؛ ولى اگر اين گونه ممكن نيست و وقت وسعت دارد، نماز را قطع كند و بعد با لباس مباح، نماز بخواند و اگر وقت تنگ است، در حال اشتغال به نماز، لباس را بيرون آورد و نماز را قطع نكند.

[685] سؤال 34: كسى كه لباس غصبى پوشيده و موقع نماز نمى‌تواند لباس ديگرى تهيه كند، چه طور نماز بخواند، با لباس غصبى يا عريان؟

پاسخ: اگر ناچار به پوشيدن لباس غصبى باشد، مثل اين كه بخواهد خود را از سرما و مانند آن حفظ كند و يا لباس را حفظ كند تا تلف نشود، مى‌تواند در

نام کتاب : استفتائات نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 172
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست