responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : استفتائات نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 173

همان لباس، نماز بخواند و نماز او صحيح است، مگر اين كه خودش آن لباس را غصب كرده باشد و لباس نيز ساتر بالفعل باشد كه در اين صورت، نماز او خالى از اشكال نيست و بنا بر احتياط بايد در همان لباس نماز بخواند و بعداً در لباس مباح نيز آن نماز را دوباره به جا آورد. البته اگر غرض از حفظ كردن لباس غصبى، برگرداندن آن به مالك اصلى باشد، دوباره خواندن نماز لازم نيست؛ ولى اگر مضطر به پوشيدن لباس غصبى نباشد و غير از اين لباس هم ساتر ديگرى نداشته باشد، بايد عريان نماز بخواند و دستور نماز خواندن شخص عريان، در رساله توضيح المسائل (مسأله 823) بيان شده است.

پوشش از اجزاى ميته نباشد

[686] سؤال 35: اگر لباس نمازگزار از اجزاى ميته حيوانى تهيه شده باشد كه خون جهنده ندارد و ميته آن پاك است، آيا باز هم نمازش باطل است؟

پاسخ: اختصاص منع، به اجزاى ميته‌اى كه خون جهنده دارد، خالى از قوّت نيست.

[687] سؤال 36: آيا مى‌توان در چرم‌هاى وارداتى از خارج كه با آنها بند ساعت يا جلد دفتر درست مى‌كنند، نماز خواند؟

پاسخ: در چرم‌هايى كه از خارج و كشورهاى غير اسلامى وارد مى‌شوند و نمازگزار نمى‌داند تذكيه شرعى شده‌اند يا خير، نمى‌توان نماز خواند. البته اين در صورتى است كه بداند اين اشياء حتماً چرم هستند؛ ولى اگر نداند كه چرم هستند يا خير، نماز خواندن در آنها اشكال ندارد.

پوشش از اجزاى حيوان حرام گوشت نباشد

[688] سؤال 37: حيوان حرام گوشتى كه ذبح شرعى شده است، آيا نماز خواندن در لباسى كه از اجزاى اين حيوان تهيه شده، صحيح است يا خير؟

پاسخ: نماز خواندن در لباس مذكور صحيح نيست.

نام کتاب : استفتائات نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 173
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست