3- 2. حُسن نيّت
پس از مبانى اعتقادى، نيّت و انگيزه، پايه و اساسِ همه فعاليتهاى اخلاقى و عملى است. در روايتى از امام على عليه السلام آمده است:
الأعمالُ ثِمارُ النِّيّاتِ.[244]
كردارها، ثمره نيّتها هستند.
بنا بر اين، حُسن نيّت، سبب مىشود كه اقدامات شادىآفرين به ثمر بنشينند و انسان به آرزوهاى خود دست يابد، چنان كه از امام على عليه السلام نقل شده:
جَميلُ النِّيَّةِ سَبَبٌ لِبُلوغِ الامنِيَّةِ.[245]
نيّت نيكو، سبب رسيدن به آرزوست.
بر اين اساس، كسانى كه از حُسن نيّت برخوردارند، و دوست دارند كه همه شادكام باشند، در زندگى شادند، و مورد علاقه و محبّت ديگران قرار دارند.[246]
بر عكس، سوء نيّت، آفت رسيدن به آرزوها و شادكامى است:
مَن أساءَ النِّيَّةَ مُنِعَ الامنِيَّةَ.[247]
هر كس كه بدنيّت باشد، از آرزوهايش باز داشته مىشود.
بنا بر اين، عوامل شادىآفرين اگر با سوء نيّت همراه باشند، تأثيرى در شادكامى انسان نخواهند داشت.
3- 3. اخلاقيات
در بُعد اخلاقى، امور مختلفى موجب سرور مىشوند. اساس همه اين امور آن است
[244]. غرر الحكم: ح 292.
[245]. غرر الحكم: ح 4766.
[246]. ر. ك: ص 313( حسن نيت).
[247]. غرر الحكم: ح 8311.