مُردگان خود را زيارت كنيد؛ زيرا آنان، از ديدار شما، خوشحال
مىشوند. انسان، حاجت خود را بايد در كنار قبر پدر و مادرش و پس از آن كه براى
آنها دعا كرد، [از خدا] بخواهد.
اسلام،
زيارت را به عنوان آيينى دينى پذيرفت و براى آن، آداب ويژهاى را ارائه داد. در
متون دينى، بر زيارت خويشاوندان، مؤمنان، دانشمندان، اولياى الهى و بهويژه اهل
بيت پيامبر (ص) سفارش بسيارى شده است. دقّت در سفارش اسلام، بيانگر تشويق دين به
ارزشهاى والاى توحيدى و انسانى است؛ زيرا زيارت كننده با زيارت قبور بزرگان، از
تلاش ايشان براى صالحسازى فرد و جامعه، سپاسگزارى مى كند و خدا را به پاس آفرينش
انسانهاى پاك، مىستايد.
سيره
پيامبر خدا (ص) نيز بيانگر اهمّيت زيارت مُردگان و تشويق به اين سنّت مفيد و
سازنده است. پيامبر خدا (ص) در واقعه صلح حَديبيه، به منطقه ابواء، واقع در ميان
راه مكّه و مدينه رسيد و خداوند، به پيامبر (ص) اجازه داد تا قبر مادرش آمنه را
زيارت كند.
پيامبر
(ص) مزار مادرش را تعمير كرد و بر سرِ مزارش چندان گريست كه مسلمانان، از گريه او
گريستند.[269] سپس در كنار قبر مادر، وضو
ساخت و نماز گزارد.[270] مسلم نيشابورى، از بزرگان
مكتب خلفا، ماجراى زيارت قبر مادر پيامبر (ص) را آورده است و در ادامه، به نقل از
پيامبر (ص) آورده است:
پيشوايان
دين، در هنگام زيارت قبور، اطرافيان خود را با اندرزهاى سازنده و تأثيرگذار مىنواختند
و بدين سان، زيارت را از تنها پديدهاى عاطفى بودن، خارج مىساختند و خداباورى و
پارسايى را تعليم مىدادند، چنان كه امام على (ع) پس از زيارت اهل قبور و سخن گفتن
با خفتگان در خاك، به يارانش رو كرد و فرمود: