نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 95
به گزارش پيامبر خدا (ص) خداوند متعال خود فرموده است كه به مشيت من
است كه بشر مىخواهد و به اراده من است كه اراده مىكند و به نعمت من است كه بر
معصيت قدرت مىيابد و به كمك و عافيت من است كه طاعت انجام مىدهد.[383]
شبيه
اين سخن از امام رضا (ع) نيز نقل شده است.[384]
همچنين پيامبر خدا (ص) مىفرمايد كه: هر كه گمان ببرد خداوند به بدى و زشتى امر
مىكند، در حقيقت، بر خدا دروغ بسته است و هر كه گمان بَرَد كه خير و شر، بدون
مشيت خدايند، در حقيقت، خدا را از پادشاهىاش بيرون دانسته است و هر كه گمان بَرَد
كه گناهان، بدون نيروى خدا انجام مىشوند، در حقيقت، بر خدا دروغ بسته است.[385]
در
حديثى ديگر، با بيانى متفاوت همين حقيقت را چنين تبيين نموده است كه: نه خداوند از
روى اجبار، فرمانبرى مىشود، و نه از روى شكست، نافرمانى مىشود و نه بندگان را
بدون سرپرست، رها كرده است؛ بلكه او قدرت برترى دارد كه بر قدرتى كه به آنان داده،
غلبه دارد و مالك چيزى است كه به آنان تمليك نموده است. به همين جهت، اگر بندگان،
فرمان خدا را امتثال نمايند، چيزى و كسى نمىتواند از آن باز بدارد، و اگر قصد
نافرمانى خدا كنند و خدا بخواهد كه ميان آنان و آن نافرمانى حايل شود، چنين
مىكند.[386]
امام
كاظم (ع) نيز در اين باره با بيانى ديگر مىفرمايد كه: خداوند، مردم را به هر چيزى
كه امر كرد، راه دستيابى به آن را نيز در اختيارشان نهاد و از هر چيزى كه نهىشان
نمود، راه ترك آن را نيز در اختيارشان قرار داد، و آنان با اين كه كار انجام
مىدهند، امّا هيچ چيزى را جز به اذن خدا به