نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 73
اختيار و پروردگار دارد، آيا مىتوان بدون در نظر گرفتن او و بدون
آگاهى از قوانينش به شادكامى دست يافت؟ هر تغييرى كه بخواهد در جهان اتفاق افتد،
در چارچوب قوانين او و با خواست و اراده او صورت خواهد گرفت و شادكامى از اين اصل،
مستثنا نيست.
چهار.
تدبير كننده (مدبّر)
از
ديگر شاخههاى توحيد افعالى، توحيد در تدبير است. بر همين اساس، يكى از صفات الهى
نيز «مدبّر» است. صفت «مُدبّر (تدبيركننده)»، اسم فاعل از «دَبَّرَ، يدَبِّر» است.
ريشه «دبر»، به معناى انتهاى چيزى و پشت آن است، در مقابلِ جلوى آن. تدبير هم،
يعنى اين كه انسان، كارش را ساماندهى و مديريت كند، به اين صورت كه به فرجام و
انتهاى آن كار، يعنى آثارى كه پشت سرِ آن كار رخ مىدهد، توجّه كند.[280]
تدبير،
در قرآن كريم به صورت فعلى «يدبّر الأمر؛ كار را تدبير مىكند»، چهار بار به خدا
نسبت داده شده است؛[281] امّا صفت «مُدبّر»، در قرآن
نيامده است.
در
قرآن و احاديث، تدبير آسمانها و زمين و دنيا و آخرت، و به طور كلّى، همه چيز، با
خداست. اين مطلب، بيانگر آن است كه خداوند، مصلحت و عاقبتِ همه چيز را در آفرينش و
اداره آنها رعايت كرده است.[282]
در
متون دينى تصريح شده است كه تدبير امور، به دست خداوند متعال است[283]
كه شامل تدبير در آفرينش[284] و تدبير امور دنيا و آخرت[285]
مىشود. بىترديد، يكى از اين امور، شادكامى
است.
تدبيرگرى، هم امور عينى و هم امور غير عينى را شامل مىشود. بر همين اساس مىتوان
گفت كه