نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 585
همچنين وى نيز همانند سليگمن از مداخله «نعمتشمارى» و «سپاسگزارى»
نيز استفاده نموده است.
-
برنامه تصوّر بهترين وضعيت
بوئم
و لوبوميرسكى، علاوه بر فعّاليتهاى پيشگفته (يعنى نعمتشمارى، تشكّر و مهربانى)،
از دو فعّاليت ديگر هم- كه در مطالعات مختلف به كار گرفته شدهاند-، ياد كردهاند.[2214]
يكى از اين فعّاليتها «تصوّر كردن خود در بهترين شكل ممكن»[2215]
است.
شلدون
و لوبوميرسكى، اين فعّاليت را براى اوّلين بار به كار بردهاند. اين مداخله، چهار
هفتهاى است و در آن، فرد بايد خود را در بهترين شكل ممكن تصوّر كند؛ يعنى خيال
كند كه به همه آرزوهايش رسيده است.[2216] كينگ (2001 م) نشان داده كه
نگارش در باره بهترين حالت ممكن در آينده، فرايندى است كه احتمالًا خوشبينى را
افزايش مىدهد و به ادغام اولويتهاى فردى با اهداف زندگى- كه با افزايش بهزيستى
روانى ارتباط دارد-، كمك مىكند. شلدون و لوبوميرسكى اثر اين مداخله را در
مطالعهاى بررسى كردند. در اين تحقيق، آزمودنىها سه گروه بودند. در گروهى، اين
مداخله به كار رفت و در گروهى ديگر، نعمتشمارى (سپاسگزارى) استفاده شد، در حالى
كه در گروه گواه، افراد صرفاً وقايع روزانه را يادآورى مىكردند. نتايج نشان داد
كه شركتكنندگان هر دو گروه تجربى، بلافاصله پس از كاربرد مداخلهها، از افزايش
احساسات مثبت گزارش دادند، امّا اين افزايش، فقط در آن عدّهاى كه خود را در
بهترين حالت در آينده تصوّر مىكردند، معنادار بود.[2217]
-
برنامه پردازش تجربههاى زندگى شاد
بوئم
و لوبوميرسكى همچنين مداخله ديگرى را ذكر كردهاند كه نام آن چنين است: «پردازش
كردن تجربههاى زندگى شاد».[2218] كامپتون از مطالعات پنبيكر[2219]
در باره اهميت نوشتن در كمك به مقابله با هيجانهاى ناشى از ضربههاى روانى ياد
كرده است. در روش پنبيكر، به افراد حرفى در باره تغيير افكارشان زده نمىشود؛ بلكه
صرفاً از آنها درخواست مىشود تا بنويسند.[2220]
بورتون[2221] و كينگ[2222]
در
[2214]. بوئم و لوبوميرسكى،
2009؛ به نقل از براتى 1388.