نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 566
در مطالعه ديگرى كه توسط پارك و پترسون در سال 2005 م، انجام شد،
نتايج، نشان از اين داشت كه نشاط، شكرگزارى، اميد و عشق (دوستى)، با خشنودى بيشتر
از زندگى ارتباط داشتند. اين يافته در مطالعات طولى هم ديده شده است.[2130]
در
پژوهشى ديگر، بين توانمندىها و كار، دوست داشتن ديگران، و بازى و تفريح ارتباطاتى
پيدا شد. همچنين پترسون و همكاران وى در مطالعاتى به بررسى اثرات توانمندىها بر
بحرانهاى پيشين زندگى پرداختند (از جمله اين بحرانها حادثه يازدهم سپتامبر 2001
بوده است).[2131]
به
هر روى، اين مطالعات، همگى نشان مىدهند كه شناسايى توانمندىهاى ذاتى افراد
مىتواند سرنخهايى از خشنودى يا عدم خشنودى آنان از زندگى به دست دهد.
اين
يافتهها، محقّقان را به انديشه استفاده بهتر و بيشتر از توانمندىها در كسب
خشنودى بهتر از زندگى و شادكامى و داشتن معنا در زندگى فرو بُرد، به گونهاى كه
پترسون و سليگمن و همكاران او سرانجام در اين زمينه، مداخلهاى را تدوين كردند و
در پژوهشهاى خود به كار بردند. نتايج به دست آمده، از اثربخشى اين مداخله، حكايت
داشت از همين رو، در بسته «آموزش روانشناسى مثبتگرا» مداخلهاى با عنوان
«استفاده از توانمندىها به شكلهاى تازه» تدوين شد[2132]
كه در بحث «زندگى كامل» به آن اشاره خواهيم كرد.
برنامه
مبتنى بر نعمتشمارى
از
جمله مداخلههاى ديگرى كه براى افزايش شادكامى و خشنودى از زندگى به كار بسته شد،
«نعمتشمارى»[2133] است. اين مداخله كه به «سه
چيز خوب در زندگى»[2134] هم معروف است، بر اين فرض
مبتنى است كه نعمتشمارى، هم به وجود معنا در زندگى كمك مىكند و هم عواطف و
هيجانهاى مثبت را افزايش مىدهد و در نتيجه، به رضايت بيشتر از زندگى مىانجامد.[2135]
بر
اساس تحقيقات لوبوميرسكى و همكاران وى، افرادى كه به مدّت شش هفته و هر هفته سه
بار به شمارش نعمتهاى خود پرداخته بودند، در پايان هفته ششم، شادمانتر از كسانى
بودند كه به اين اقدام دست نزده بودند.[2136]
محقّقان در مقاله ديگرى در توجيه اين كه چرا «نعمتشمارى به