responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 539

ج. از نظر سلامت جسمانى: 1. حفظ سلامت خوب؛ 2. پرداختن به ورزش و تمرين بدنى.

د. از نظر بارآورى: 1. استفاده كردن از مهارت‌هايى كه در تكاليف چالش‌انگيز، لذّت‌بخش اند؛ 2. دستيابى به موفّقيت و تأييد در كارى كه جالب و چالش‌انگيز است؛ 3. كار در جهت مجموعه‌اى از هدف‌هاى يكپارچه.

. از نظر فعّاليت‌هاى تفريحى: 1. خوردن غذاهاى با كيفيت خوب و در حدّ اعتدال؛ 2. استراحت منظّم؛ 3. آرامش و داشتن مرخّصى در حدّ اعتدال؛ 4. پرداختن به فعّاليت‌هاى تفريحى مشترك با گروه‌هاى دوستان.[1978]

وى بيش از اين، مطلبى در باره عوامل شادكامى بيان نكرده است. همان گونه كه مشهود است، اين امور، عوامل عينى شادكامى اند و در ميان آنها از امور شناختى، چيزى به چشم نمى‌خورَد.

- عوامل رضامندى‌

آرگايل، با تأكيد بر اين كه رضايت از زندگى، بُعد شناختى شادكامى است و بر ارزيابى فكرى يك مسئله، قضاوت در باره آن، و چگونگى انجام دادن آن در حال حاضر و يا گذشته دلالت دارد، با ارائه اطلاعاتى بيان مى‌دارد كه عوامل عينى، تنها عامل رضامندى نيستند. وى سپس در زمره عوامل عينى رضامندى، از اين موارد ياد مى‌كند: 1. پول؛ 2. سلامتى؛ 3. كار و اشتغال؛ 4. روابط اجتماعى؛ 5. تفريح؛ 6. مسكن؛ 7. آموزش. وى در جمع‌بندى عوامل عينى رضامندى، مى‌نويسد: پول و ديگر شرايط زندگى، بر خشنودى، اثر قابل توجّهى دارند. از سوى ديگر، ارتباطها هميشه قوى نيستند.

دينر و سو[1979] نشان دادند كه در اتريش مجموع نمره شاخص‌هاى عينى اجتماعى (درآمد، سلامتى و غيره) 71 و در نيجريه، سى است. با اين حال، نمره‌هاى خشنودى از زندگى فقط دو نمره فاصله دارد. مسكن، يكى از ابعادى است كه غالباً مورد توجّه بوده است. آرگايل مى‌گويد كه مسكن به عنوان بخشى از يك زندگى استاندارد مطرح است. خشنودى از مسكن در خشنودى كلّى، مؤثّر است و همبستگى آن سى درصد است كه نسبت به ديگر متغيرها تأثير كمترى دارد. همچنين تحقيقات نشان داده كه هر چند عوامل عينى همانند پول و شرايط مطلوب زندگى بر خشنودى، اثر قابل توجّهى دارند؛ امّا افزايش ثروت به افزايش خشنودى منجر نشده است.


[1978]. همان، ص 97.

[1979].suh .

نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 539
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست