نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 509
«سرور مؤثّر» ناميديم. سرور مؤثّر و خير مؤثّر، چون در حدّ تقديرند،
تأثيرى در زندگى انسان نخواهند داشت و تنها زمانى تأثيرگذار خواهند بود كه تحقّق
يافته باشند. پس مىتوان گفت:
سرور
مؤثّر+ خير مؤثّر/ شادكامى تحقّقيافته
وقتى
شادى و سرور مؤثّر تحقّق يافت، احساس نشاط شكل مىگيرد، و وقتى خير مؤثّرْ تحقّق
يافت، احساس رضامندى به وجود مىآيد. اكنون سؤال اين است كه چه چيزى خير مقدّر و
سرور مقدّر را به خير مؤثّر و سرور مؤثّر تبديل مىكند؟ پاسخ در واكنش مناسب به هر
كدام است. واكنش مناسب به سرور و شادى مقدّر، التذاذ يا لذّت بردن است كه عوامل آن
را در دو بُعد مادى و معنوى برشمرديم.
...
نمودار (11- 8) نمودار نشاط مؤثّر
امّا
واكنش مناسب به خير مقدّر، كمى پيچيده و دو سطحى است؛ يك سطح آن، واكنشِ كلّى نسبت
به تقدير خداوند است و سطح ديگر آن، واكنشِ ناظر به موقعيتهاى چهارگانه (خوشايند
و ناخوشايند/ بايد و نبايد). واكنش كلّى، «رضامندى» و واكنشهاى ناظر به موقعيت،
به ترتيب عبارت اند از: «شكر»، «صبر»، «رغبت به طاعت و انجام دادن آن» و «كراهت از
معصيت و ترك كردن آن». آنچه دو سطحى بودن واكنش را تحليل مىكند، نوع مناسبات قضا
و قدر با ابعاد چهارگانه آن است. اين نوع، دو گونه ارزيابى را به وجود مىآورد.
وقتى خيرِ مقدَّر به عنوان يك كلّ و بدون توجّه به ابعاد، مورد ارزيابى قرار
مىگيرد، رضامندى از تقدير به وجود مىآيد و وقتى ابعاد چهارگانهاش مورد ارزيابى
قرار مىگيرند، شكر، صبر، رغبت به طاعت و انجام دادن آن، و كراهت از معصيت و ترك
كردن آن به وجود مىآيند. وقتى چنين امرى تحقّق يافت، خير مقدّر به خير مؤثّر
تبديل مىشود و خير مؤثّر، زندگى خوب را رقم مىزند و در نتيجه، رضايت ثانويه از
زندگى به وجود مىآيد. رضايت نخست، رضايت از تقدير خير بود و اين رضايت، رضايت از
تحقّق خير (يا زندگى خوب) است.
نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 509