نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 391
فقر و دارايى، وسيلهاى براى آشكار شدن ويژگىها و صفات نهفته انسان
است.[1397] امام على (ع) در بيان معناى
آيه شريف (وَ اعْلَمُوا أَنَّما
أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ)[1398]
مىفرمايد:
و
معناى اين سخن، آن است كه خداوند، ايشان را به دارايىها و فرزندان مىآزمايد تا
آن كسى كه به روزى او ناخرسند است و آن كه بدان خشنود است، شناخته شود، هر چند كه
خداى سبحان به آنان آگاهتر از خودشان است؛ ليكن چنين مىكند تا كردارهاى شايسته
پاداش و كيفر ظهور يابند؛ چرا كه برخىشان فرزند پسر را مىپسندند و از دختر
بيزارند، و برخى مال بر مال نهادن را دوست مىدارند و از آشفته حالى كراهت دارند.
امام
على (ع) نيز در بحث حكمت قبض و بسط روزى، به مسئله آشكار شدن صفات درونى توسط بلا
مىپردازد و مىفرمايد:
خداوند،
روزىها را تقدير فرموده و آنها را فراوان يا اندك و در تنگنا يا گشايش مقرّر
فرموده است و در اين رفتار، دادگرى ورزيده تا هر كه را بخواهد، با روزى آسان يا
سختْ آزمايش فرمايد و بدين گونه، شكر ورزيدن و صبر كردن را از توانگر و فقير
بيازمايد. سپس همراه با گشايش روزى، ناگوارىهاى فقر را قرار داده و با سلامتش
بلاهاى بيمارى را درآميخته و با شادمانىهاى سُرورش غمناكىهاى اندوهش را همراه
ساخته است. و سر رسيدن زندگىها را مقدّر فرموده و آنها را بلند يا كوتاه و پيش يا
پس قرار داده و سببهاى مرگ را فراهم آورده و مرگ را كِشنده طنابهاى دراز عمرها و
پاره كننده ريسمانهاى كوتاهِ گره خورده آنها قرار داده است.