نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 389
است، به همين معناست. آخرت (چه بهشت و چه جهنّم آن)، محلّ بروز «قابليتهاى
پرورشيافته» است. در آخرت، جايى براى «قابليتهاى نهفته» نيست. لذا دنيا خلق شده
تا كارگاهى براى پرورش استعدادها و نمايان شدن قابليتها باشد و ابزار آن نيز
امتحانات و ابتلائات است. قرآن كريم در اين باره مىفرمايد:
(وَ
نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها* فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها.[1388]
سوگند به نَفْس و آن كس كه آن را درست كرد. سپس پليدكارى و پرهيزگارىاش را به آن
الهام كرد).
ديو
شدن يا فرشته شدن انسان، به اين است كه چگونه خود را بسازد:
(قَدْ
أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها* وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها.[1389] هر
كس آن را پاك گردانيد، قطعاً رستگار شد، و هر كس كه آلودهاش ساخت، قطعاً باخت).
آنچه
زمينه اين مهم را فراهم مىآورد، موقعيتهاى تلخ و شيرينى هستند كه بشر را به
واكنش مىكشانند.
به
همين جهت، خداوند متعال، انسان را در رنج آفرينش داده است:
(لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ).[1390]
شهيد مطهّرى در اين باره مىفرمايد:
اين
خصوصيت، مربوط به موجودات زنده، بالأخص انسان است كه سختىها و گرفتارىها مقدّمه
كمالها و پيشرفتهاست. ضربهها، جمادات را نابود مىسازد و از قدرت آنان مىكاهد؛
ولى موجودات زنده را تحريك مىكند و نيرومند مىسازد. «بس زيادتها كه اندر
نقصهاست». مصيبتها و شدائد، براى تكامل بشر ضرورت دارند. اگر محنتها و رنجها
نباشند، بشر تباه مىگردد ... آدمى بايد مشقّتها تحمّل كند و سختىها بكشد، تا
هستى لايق خود را بيابد. تضاد و كشمكش، شلّاق تكامل است. موجودات زنده، با اين
شلّاق، راه خود را به سوى كمال مىپيمايند.[1391]
اين
همان چيزى است كه در ادبيات دين، از آن به عنوان «ابتلاء» ياد مىشود. همه سخن در
اين آيه شريف، نهفته است كه:
(الَّذِي
خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا.[1392]
[خدا] كسى است كه مرگ و زندگى را آفريد تا شما را بيازمايد كه كداميك، نيكوكارتر
است).